مسعود معاونی

مشاوره دیجیتال مارکتینگ و برندینگ

طراحی انواع وب‌سایت‌های وردپرسی

سئو وب‌سایت و طراحی استراتژی بازاریابی

تولید محتوا و اجرای پلن‌های بازاریابی محتوایی

وبلاگنویسی حرفه‌ای

آموزش مهارت‌های کاربردی

مسعود معاونی

مشاوره دیجیتال مارکتینگ و برندینگ

طراحی انواع وب‌سایت‌های وردپرسی

سئو وب‌سایت و طراحی استراتژی بازاریابی

تولید محتوا و اجرای پلن‌های بازاریابی محتوایی

وبلاگنویسی حرفه‌ای

آموزش مهارت‌های کاربردی

باز کردن منو
نوشته بلاگ

موضوعات کلیدی برای رشد استارتاپ ها بعد از جذب سرمایه گذار

۱۱ گام کلیدی که باید پس از فاز سرمایه گذاری در یک استارتاپ مورد توجه قرار گیرند :

پس از آن که یک استارتاپ ایده خود را راه اندازی کرد و توانست سرمایه گذار مناسبی را برای خود بیابد ، اولین چیزی که به آن نیاز است توجه کند مسیر حرکت آینده استارتاپ خواهد بود . در ادامه به ۱۱ گام مهمی که استارتاپ ها باید همواره به آنها توجه داشته باشند می پردازیم :

گام های کلیدی برای رشد استارتاپ ها

۱– یافتن چرایی هر موضوعی

همیشه در انجام هر کاری چرا/چراهای مرتبط با آن کار را بیابید . به عنوان مثال : چرا برخی از کارها باعث می شوند تا شما نتوانید به پارامترهای مناسب خود دست یابید ؟ چرا محصول یا سرویس شما مورد توجه قرار نمی گیرد ؟ چرا نمی توانید رضایت مشتریان خود را جلب کنید ؟ و…

سعی کنید برای یافتن جواب این چراها یک گام به عقب بردارید .  ایده های اولیه خود را مجدد مورد ارزیابی حدّی قرار دهید . کارهای سخت و پیچیده را به شدت مورد توجه قرار دهید چرا که در پشت این سنگ های بزرگ جواب بسیاری از چراهای شما قرار گرفته است . شما می توانید با حل کردن مشکلات و کارهای بزرگ ، بازخوردهای مناسبی درباره محصولات یا خدمات تان بگیرید و بهبودهای اساسی در فرآیندهای کسب و کار خود بوجود آورید .

۲– انجام اقدامات ضروری

برخی از کارها باید با سرعت انجام پذیرند . جلسات با سرمایه گذاران را همواره مدنظر داشته باشید . شما می توانید در جلسات سرمایه گذاری بسیاری از اقدامات ضروری و فوریتی را بشناسید . این اقدامات را در یک لیست مخصوص فهرست بندی کنید و همیشه به آنها توجه داشته باشید .

۳– اعمال بازخوردها

شما با شروع کار خود ، بازخوردهای متنوعی و بعضا ناراحت کننده ای را دریافت خواهید کرد . بازخوردها می توانند باعث ایجاد یک روند مثبت وسازنده در کسب و کار شما شوند . شما می توانید از بازخوردها برای پیشرفت و روند رو به جلوی خود بهره ببرید .

توجه داشته باشید که بسیاری از بازخوردها مفید نیستند و تنها وقت و انگیزه شما را مورد هدف قرار می دهند . امّا بازخوردهای طلایی نیز وجود دارند که شناخت آنها می تواند کاتالیزور بسیار خوبی برای رشد سریع باشد .

۴– نظارت برمخاطبان هدف

هرگز مخاطبان هدف خود را فدای سرمایه گذاران خود نکنید . استارتاپ شما برای تامین نیازهای مخاطبان ایجاد گردیده است ، نه سرمایه گذاران . علیرغم احترام به سرمایه گذاران ، هرگز مخاطبان خود را فراموش نکنید و تمام تلاش خود را برای حل مشکلات آنها به کار گیرید .

۵– عدم تردید در انجام کارها

هرگز به خود تردید راه ندهید و پرقدرت به کار خود ادامه دهید . شما ممکن است در مراحل کار خود زیاد “نه” بشنوید . امّا تلاش خود را متوقف نکنید و امیدوار باشید که به زودی “بله” های بسیار بزرگی را خواهید شنید . مطمئن باشید که شما می توانید سرمایه گذار مخصوص به خود را داشته باشید ، پس محکم رو به جلو حرکت کنید .

(مطلب مرتبط : استارتآپ های مطرح در آمریکا در سال ۲۰۱۸)
(مطلب مرتبط : تیم سازی و تاثیر آن در کسب وکار)
(مطلب کاربردی : منتور کیست و منتورینگ در استارتاپ چیست ؟)

۶– تمرکز ، تمرکز و بازهم تمرکز

سعی کنید بر موضوعاتی که در کنترل شما می باشند تمرکز کنید . در یک استارتاپ بسیاری از مسائلی که بوقوع می پیوندند در اختیار شما نمی باشند . به دنبال شناسایی مسائل غیرقابل کنترل باشید و با تمرکز بر راهکارهای موجود خود(استارتاپ تان) را قوی کنید و تا می توانید استارتاپ خود را از مشکلات غیرقابل کنترل دور سازید . قدرت تمرکز بالای شما می تواند اعتماد سرمایه گذاران را جلب نماید و اعتبار بیش از قبل برای شما به همراه آورد .

۷– لیست سرمایه گذاران موثر

بسیاری از سرمایه گذاران اعلام می کنند که فعلا تمایلی به سرمایه گذاری های جدید ندارند . ممکن است این سرمایه گذاران به زودی به فعالیت شما علاقمند شوند . پس سعی کنید لیستی از سرمایه گذاران را در اختیار داشته باشید و با بروزرسانی مستمر این لیست ، شانس جذب سرمایه گذاران جدید را از دست ندهید .

۸– سبد ایده به جای داشتن یک ایده

ایده ها تنها یک روی سکه هستند . هرچند که یک ایده ممکن است بسیار جذاب باشد ، امّا تمام واقعیت ها را نشان نمی دهد . ایده مانند یک نان تازه است که اگر استفاده نشود خیلی زود بیات می شود . بنابراین سعی کنید همواره سبدی از ایده ها را داشته باشید .

وقتی به سراغ یک سرمایه گذار می روید به جای یک ایده خام و مبهم یک نمونه اولیه(MVC) از محصول یا سرویس خود را عرضه کنید . سعی کنید نمونه اولیه خود را در مقیاس کوچک عرضه کنید ولی شامل تمام آنچه که در دنیای واقعی وجود دارد ، بشود . نمونه اولیه شما باید قابلیت کار با مشتریان واقعی را داشته باشد و جلوه گر تفکرات شما باشد . اگر نمونه اولیه نتواند مشتری را قانع کند ، مطمئن باشید محصول نهایی هم نخواهد توانست رضایت مشتری را بدست آورد .

۹– اهداف متفاوت

ممکن است شما سرمایه گذار مدنظر خود را بدست آورده باشید ، امّا هرگز سرمایه گذاران را رها نکنید و اهداف مختلفی را برای جذب سرمایه گذاران تعریف کنید . مدل کسب و کار شما بایستی بتواند اهداف گوناگونی را در فازهای مختلفی تعریف کند .

۱۰– راهکارهای جدید ، شرکای تجاری جدید

همواره شیوه های گوناگونی برای موفقیت وجود خواهند داشت . شما باید شبکه ای از شرکای استراتژیک را برای خود بسازید . این شرکای استراتژیک به خوبی می توانند ضعف های شما را پوشش دهند و احتمال شکست خوردن شما را کاهش دهند .

۱۱– راه اندازی

هیچ گاه از شروع کردن نترسید ، شروع یک کار همواره سخت و به شدت ابهام انگیز است . امّا بعد از شروع آن مشاهده خواهد کرد که آنقدر هم کار دشواری نبوده است . سعی کنید کار خود را با حداقل های ممکن شروع کنید و کسب و کار خود را توسعه دهید . در اکوسیستم استارتاپی معمولا گفته می شود که احتمال موفقیت در کسب و کارهای لاغر و چابک بیشتر است . کسب و کار لاغر ، استارتاپی است که تلاش می کند تا با حداقل امکانات بیشترین پیشرفت ها را داشته باشد .

نویسنده و گردآورنده : مسعود معاونی

Tags:
Write a comment