زمان مطالعه تقریبی: 3 دقیقه

راه اندازی یک بنگاه کسب و کار در اقتصاد دیجیتال به مفهوم به کارگیری سیستم‌های تحت وب در اینترنت و سایر شبکه‌های الکترونیکی جهت انجام برخی از اشکال تجارت الکترونیک است.

شرکتی که بیشتر عملیات تجاری خود را به شکل الکترونیکی انجام می‌دهد و از سیستم های تحت وب برای انجام امور خرید، فروش و خدمات استفاده می‌کند نمونه‌ای از یک شرکت تجارت الکترونیک است. در تجارت الکترونیک تراکنش‌های تجاری از طریق اینترنت و شبکه‌های مختلف صورت می‌پذیرد.

اقتصاد دیجیتال چیست؟

اقتصاد دیجیتال

منظور از اقتصاد دیجیتالی، اقتصادی است که بر پایه فناوری‌های دیجیتالی مثل شبکه‌های ارتباطاتی دیجیتالی (اینترنت، اینترانت، و شبکه‌های ارزش افزوده )، کامپیوتر، نرم افزار و سایر فناوری‌های اطلاعاتی استوار است. گاهی اوقات به اقتصاد دیجیتالی، اقتصاد اینترنت و یا اقتصاد جدید و یا اقتصاد وب نیز گفته می‌شود.

این همگرایی دیجیتالی امکان ذخیره، بازیابی و انتقال تمامی انواع داده‌ها و اطلاعات را از طریق شبکه در تمام اقصی نقاط جهان فراهم می‌کند .

زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال

زیرساخت لازم برای تجارت الکترونیک شبکه است که کامپیوترها را از طریق شبکه‌های ارتباطاتی از راه دور به یکدیگر متصل می‌کند. این اتصالات به کاربر  این امکان را می‌دهد که به اطلاعات ذخیره شده در مناطق مختلفی دسترسی پیدا نموده و به برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات با سایرین از طریق کامپیوتر یا حتی موبایل بپردازد.

شبکه‌های کامپیوتری به برخی از بنگاه‌ها در بهبود و به برخی از آن‌ها برای بقا کمک می کنند. به مجموعه سیستم‌های کامپیوتری که توسط یک سازمان به کار گرفته می شود IT گفته می‌شود.

مزایای فناوری اطلاعات در اقتصاد دیجیتال

امروزه IT به یکی از بزرگترین تسهیل کننده فعالیت های تجاری در جهان تبدیل شده است . IT توانسته است پنج هدف اصلی هر بنگاه تجاری را برآورده کند که این اهداف عبارتند از :

  1. بهبود کارآیی
  2. کاهش هزینه
  3. بهبود تصمیم گیری
  4. برقراری ارتباط خوب با مشتری
  5. توسعه برنامه های کاربردی استراتژیک جدید

در واقع IT در روش انجام کارهای تجاری تغییرات اساسی ایجاد کرده و تغییر به سمت اقتصاد دیجیتالی را تسهیل نموده است .

انقلاب جهانی با اقتصاد دیجیتال

اقتصاد دیجیتالی سبب بروز انقلاب اقتصادی در جهان گردیده است و برای هزاران کارآفرین فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کرده است .محیط کسب و کار شامل عوامل مختلفی چون عوامل اجتماعی، فنی، قانونی، اقتصادی، فیزیکی و سیاسی است. لذا هرگونه تغییر قابل ملاحظه‌ای در این عوامل فشاری را بر سازمان‌های متبوع وارد می‌نماید.

فشارهای بازار که بر سازمان وارد می‌شود ناشی از اقتصاد جهانی و رقابت سنگین، تغییر ماهیت نیروی کار و وجود مشتریان قدرتمند است. بکارگیری فناوری اطلاعات در محیط‌های چند ملیتی و چند فرهنگی سبب می‌گردد تا حریم خصوصی افراد حفظ گردد. فناوری نقش عمده‌ای هم در تولید و هم در خدمات ایفا می‌کند.

از آنجا که فناوری‌های جدید به سرعت ابداع می‌شوند با همان سرعت فناوری‌های فعلی منسوخ می‌گردنند. قابل توجه که اطلاعات در دسترس بر روی شبکه اینترنت هر سال دو برابر سال قبلی می‌شود.