آشنایی با مهارت ارائه آسانسوری

ارائه آسانسوری یک مهارت ارتباطی است که در آن یک شخص باید بتواند در کمترین زمان ممکن، منظور و هدف خود را به شخص دیگری(یک فرد تاثیرگذار نظیر کارفرما یا سرمایه‌گذار) ارائه کند. معمولا از ارائه آسانسوری برای معرفی محصولات/خدمات به سرمایه‌گذاران خطرپذیر استفاده می‌شود. امّا می‌توان از این مهارت برای برقراری انواع ارتباطات استفاده کرد و موقعیت‌های بی‌بدیلی را بوجود آورد.

ارائه آسانسوری چیست؟

ارائه آسانسوری

ارائه آسانسوری(Elevator Pitch) یک تکنیک ارتباطی است که در آن سعی می‌شود نظر فرد(یا گروهی از افراد) دریک مدّت زمان کوتاه(بین ۳۰ ثانیه تا حداکثر ۲ دقیقه) به موضوعی جلب شود. زمانی می‌گوییم که یک ارائه آسانسوری موفق بوده است که مدیر یا سرمایه‌گذار حاضر شوند تا برای ملاقات‌های بعدی و همچنین دریافت توضیحات تکمیلی ومستندات، قرار ملاقاتی را اختصاص دهند.

یک محتوای کاربردی دیگر: نقش ارتباطات در مسیر رشد فردی و کسب وکاری

چرا ارائه آسانسوری برای کسب وکارها اهمیت دارد؟

ما در زندگی خود با موقعیت‌های حساس زیادی مواجه می‌شویم که در آن موقعیت‌ها نیاز به ارائه‌ای درباره خود یا کسب وکارمان داریم. برخلاف تصور عمومی که ارائه را فقط برای درس و دانشگاه می‌دانند، یک ارائه می‌تواند در زندگی شخصی(مثل ازواج)، کسب وکار(جذب اسپانسر یا استخدام‌ شدن) و حتی ارتباطات روزانه ما صورت پذیرد.

مثال: فرض کنید که وارد آسانسوری شده‌اید و مشاهده می‌کنید که یک شخصیت مهم وتاثیرگذار در حوزه کاری شما در داخل آسانسور است. در چنین شرایطی و قبل از اینکه آسانسور به طبقه مدنظر شما یا آن شخص دیگر برسد، فرصت دارید تا در زمانی زیر ۱ دقیقه موضوعی را به او انتقال دهید و نظر مساعد او را جلب کنید.

شما باید بتوانید در همین مدّت کوتاه اعتماد طرف مقابل را بدست آورده و کارت ویزیتی با او رد و بدل کنید یا شماره تماسی از او بگیرید.

موضوعاتی که باید در یک ارائه کوتاه مطرح شوند؟

محتویات مطرح شده در یک ارائه

در یک ارائه آسانسوری باید بتوانید موارد زیر را بیان کنید:

  1. شما چه کسی هستید؟(معرفی خودتان)
  2. چه کاری را انجام می‌دهید؟(معرفی مهارت‌ها و توانایی‌هایتان)
  3. هدف شما از برقراری ارتباط با طرف مقابل چیست؟(نیاز یا خواسته شما از طرف مقابل)
  4. ارزش انحصاری شما یا کسب وکارتان نسبت به دیگران چیست؟(مزیت رقابتی شما)
  5. چطور آن کار را انجام می‌دهید و چه کسانی می‌توانند از آن استفاده ببرند؟(شناخت بازار، مشتریان و نحوه انجام کار)

وقتی شما به کسی پیشنهاد ازدواج می‌دهید، قصد فروش محصولی را دارید، با همکاران خود ارتباط برقرار می‌کنید یا با همسایگان خود تعامل می‌کنید در واقع در حال ارائه هستید. برای موفقیت در ارائه باید به اصول سخنوری، رعایت لحن وگفتار و زبان بدن توجه داشت. بنابراین می‌توان گفت که ارائه دادن یک توانایی ترکیبی است که برای دستیابی به مهارت در آن باید تمرین و ممارست زیادی داشت.

فلوچارت یک ارائه آسانسوری

فلوچارت یک ارائه آسانسوری سریع

در یک ارائه سریع باید برنامه داشت و هدفمند جلو رفت، به همین دلیل فلوچارت‌های مختلفی ارائه می‌شود.

  1. معرفی یک مشکل یا نیاز: باید مسئله‌ای پیش آمده است و ما نیاز به کمک داشته باشیم که موضوعی را برای دیگران ارائه بدهیم.
  2. راه‌حل شما: برای مشکل باید به یک راه حل رسیده باشیم مثلا شناخت کافی از بازار داشته باشیم یا یک مزیت رقابتی خاص را بتوانیم عرضه کنیم.
  3. معرفی رقبا: رقبا و شرایط بازار را بشناسیم. داشتن مطالعه نسبت به یک موضوع باعث اطمینان خاطر مخاطب ما می‌شود.
  4. متقاعد کردن کارفرما: باید کارفرما متقاعد شود در غیراینصورت ارائه با شکست مواجه شده است.
  5. انجام یک اقدام: هر ارائه‌ای باید منجر به یک اقدام شود مثلا تبادل کارت ویزیت، دریافت طرح توجیهی یا..

شاید این پست هم برای شما جالب باشد: شبکه سازی چیست و چه نقش در توسعه کسب وکارها دارد؟

۱۰ نکته مهم برای یک ارائه موفق

  1. منظور خود را ساده و شفاف بیان کنید.
  2. از اضافه‌گویی بپرهیزید و سعی کنید مخاطب خود را متقاعد کنید.
  3. به طرف مقابل نشان دهید که او را منتفع خواهید کرد.
  4. عجله نکنید، کوتاه و سریع گفتن با عجله کردن متفاوت است.
  5. پیشنهاد نهایی خود را مشخص و دقیق ارائه کنید.
  6. همیشه آمادگی ارائه داشته باشید زیرا که در بسیاری از مواقع، زمان ارائه مشخص نیست و شما باید بتوانید از فرصت‌هایی که برای شما پیش می‌آید بیشترین استفاده را ببرید.
  7. از ارائه دادن نترسید، سعی کنید مهارت‌ها وتوانایی‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. ایجاد شبکه‌ایی از ارتباطات می‌تواند شانس‌های بسیاری را در مقابل شما قرار دهد.
  8. به رعایت زمان در ارائه توجه داشته باشید و به دنبال بیان کلیدواژه‌های طلایی که از قبل در ذهن خود پرورش داده‌اید به طرف مقابل‌تان باشید.
  9. مثبت‌نگر و انعطاف‌پذیر باشید و با توجه به متغییرهای زمانی ومکانی، در نحوه ارائه خود تغییر ایجاد کنید.
  10. تمرین بهترین وسیله برای بهبود مهارت‌های سخنوری و زبان بدن شما می‌باشد.

فراموش نکنیم که ارائه آسانسوری یک فرصت طلایی محسوب می‌شود که نباید به راحتی آن را از دست بدهیم. رویدادها، همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی، مصاحبه‌های شغلی و حتی شبکه‌های اجتماعی(نظیر لینکدین) ابزارهایی هستند که شما می‌توانید با کمک آن‌ها اشخاص مدنظرتان را بیابید و در فرصتی کوتاه با آن‌ها درباره موضوعات مورد علاقه صحبت کنید و یک ارائه آسانسوری را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *