تولید محتوا چیست و چرا اهمیت دارد؟
تولید محتوا یعنی خلق و انتشار اطلاعاتی ارزشمند برای جذب، آموزش، سرگرم کردن یا ترغیب کخاطبان برای آنکه کاری را انجام دهند. محتواها در فرمتهای مختلفی مانند متن، تصویر، ویدیو، صوت، پستهای شبکههای اجتماعی، پادکست، مقاله، خبرنامه ایمیلی، اینفوگرافیک یا حتی خلاصه کتاب ایجاد میشوند. در این مقاله قصد داریم تا درباره ماهیت این صحبت کنیم که تولید محتوا چیست و چرا اهمیت دارد؟
تولید محتوا چیست؟ تعریف ساده و کاربردی برای همه
تولید محتوا یعنی ساختن هر نوع پیام، اطلاعات یا رسانهای که بتواند توجه مخاطب را جلب کند و به او چیزی یاد داده، سرگرمی ایجاد کند یا مخاطبان را به انجام کاری ترغیب کند. بهطور کلی در تعریف تولید محتوا میتوان گفت:
“تولید محتوا به معنای ساختن پیامهایی هدفمند برای رساندن یک مفهوم، احساس یا پیشنهاد به مخاطب مشخص است.”
هدف از تولید محتوا چیست؟
محتوا فقط ایجاد متن، تصویر، صوت یا ویدیو نیست؛ بلکه تولید محتوا به معنای خلق ارزش است. از اینرو محتواها باید:
- مشکلی را حل کنند؛
- اطلاعات مفیدی را انتقال دهند؛
- آگاهی بخش باشند؛
- یک دعوت به اقدام خاصی داشته باشند مثلا مخاطب را به خرید یا ثبتنام در وبسایت ترغیب کنند.
بهعنوان مثال اگر نویسندۀ مقالۀ وبلاگی درباره “آشنایی با بهترین گوشیهای هوشمند سامسونگ” مینویسد، مخاطب وی باید بعد از خواندن مقاله برحسب نیاز خود، امکان تصمیمگیری درباره خرید گوشی هوشمند سامسونگ را بهدست آورد.
تولید محتوا چه کاربردی دارد؟ چرا همه درباره آن صحبت میکنید؟
تولید محتوا یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی در دنیای امروزی است. هر کسبوکاری، برند، فرد یا سازمانی برای برقراری ارتباط موثر بلا مخاطب و شکلدهی روابط عمومی دیجیتال (DPR) باید از محتوا کمک بگیرد. محتواها به معرفی محصوبلات یا خدمات کمک کرده، باعث ایجاد اعتماد به برند میشوند. بهگونهای که فروش در محیط دیجیتال بدون محتوا امکانپذیر نیست.
در حقیقت، محتوا پلی است بین برند و مخاطبان. پلی که اگر خوب طراحی، ساخته و اجرا شود، میتواند مخاطب را به مشتری، مشتری را به مشتری وفادار و دایمی و کسبوکار را به برندی قدرتمند تبدیل کند.
مهمترین کاربردهای تولید محتوا چیست؟
محتواها بهعنوان آهنربا وظیفه دارند تا فرصتهای جدیدی را در اختیار کسبوکارها قرار دهند. با تولید محتوای موثر میتوان:
- به جذب مخاطب جدید پرداخت؛
- به کاربران آموزش داده و آگاهی آنان را نسبت به موضوعات خاص افزایش داد؛
- برند را تقویت و اعتمادسازی را افزایش دهیم؛
- با کمک محتواسازی شاهد افزایش فروش مستقیم و غیرمستقیم باشیم؛
- تعامل با مخاطب بهبود یافته و از بازار شناخت بهتری پیدا کنیم؛
- سئو وب سایت بهبود پیدا کرده و رتبه کلمات کلیدی هدف در گوگل ارتقا یابد.
اهمیت فرمتهای تولید محتوا چیست؟ (متنی، تصویری، ویدیویی و صوتی)
در دنیای دیجیتال، فقط اینکه “چه چیزی” میگویید مهم نیست، بلکه اینکه “چطور آن را ارائه دهید” هم اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل انتخاب فرمت مناسب برای تولید محتوا نقش کلیدی در جلب توجه مخاطب، انتقال موثر پیام و افزایش تعامل دارد.
منظور از فرمت تولید محتوا چیست؟
فرمت محتوا یعنی شکل ارائه محتوا که میتواند شامل موارد زیر باشد:
- محتوای متنی (مقالات وبلاگی، کپشن شبکههای اجتماعی، توضیحات محصولات، اطلاعات صفحات فرود)؛
- محتواهای تصویری (اینفوگرافیک، عکس، طذحهای گرافیکی)؛
- محتواهای ویدیویی (کلیپهای کوتاه، ویدیوهای آموزشی، تیزرهای تبلیغاتی، ویدیوهای مصاحبهای)؛
- محتواهای صوتی (پادکست، خلاصه کتاب یا فایل صوتی)؛
- محتواهای تعانلی (نظرسنجی، کوییز، آزمون، وایتبرد دیجیتال).
مقایسه فرمتهای تولید محتوا
جدول زیر به خوبی قابلیتها و کاربردهای مختلف فرمتهای محتوایی را نشان میدهد:
نوع محتوا | کاربرد اصلی | معرفترین پلتفرمهای انتشار | مزیتها | محدودیتها |
---|---|---|---|---|
محتوای متنی | آموزش، وبلاگنویسی، سئو، توضیح خدمات | وب سایتها، وبلاگها، ایمیل، لینکدین | مناسب برای سئو، قابلیت جستجو بالا، ماندگاری زیاد | نیاز به مهارت نویسندگی، گاهی جذابیت زیادی برای مخاطب کم حوصله ندارد |
محتوای تصویری | برندینگ، معرفی محصول، جذابسازی پستها | اینستاگرام، پینترست، توییتر یا اکس، وب سایت | جذابیت بصری، سرعت انتقال پیام بالا | نیاز به طراحی گرافیکی، محدود در انتقال مفاهیم پیچیده |
محتوای ویدیویی | آموزش، تبلیغات، نقد و بررسی، سرگرمی | یوتیوب، اینستاگرام، تیکتاک، آپارات، وب سایت | تعامل بالا، اعتمادسازی، آموزش موثر | زمانبر در تولید، نیاز به تجهیزات فیلمبرداری و تدوین |
محتوای صوتی | پادکست، آموزش، گفتگو، کتاب صوتی | اپل پادکست، کست باکس، اسپاتیفای، شنوتو | قابل استفاده در حالت بیدستی (هنگام رانندگی)، وفادارای بالای مخاطب | جذابیت بصری ندارد، فهم دشوار برخی از مفاهیم بدون تصویر |
محتوای تعاملی | آموزش، نظرسنجی، آزمون، سرگرمی | وب سایت، لندینگپیج، استوری، فرمها | مشارکت بالا، حفظ کاربر در صفحه | نیازمند برنامهنویسی یا ابزارهای خاص |
چرا انتخاب فرمت مناسب در تولید محتوا اهمیت دارد؟
فرمت تولید محتوا، نقش مهمی در جذب مخالطب و ترغیب وی به سمت هدف دارد. دلایل زیر نقش فرمت محتوایی را در فرایندهای محتواسازی نشان میدهد:پ
- استفاده از فرمت مناسب با توجه به رفتار مصرفکننده (مثلا محتواهای وبلاگی بیشتر مبتنی بر متن هستند و خوانندگان مخصوصی دارند. این در حالی است که محتواهای شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام بیشتر مبتنی بر تصویر یا ویدیو هستند)؛
- افزایش نرخ تعامل (Engagement) با کمک انتخاب فرمت محتوایی مناسب؛
- تاثیر بر سئو و رتبهبندی در گوگل؛
- افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate)؛
- انعطافپذیری در بازنشر و بروزرسانی محتوا؛
- بهبود جایگاه برند و ماندگاری در ذهن مخاطب با کمک فرمتهای متنوع محتوایی.
مراحل تولید محتوا از ایدهیابی تا انتشار
حال که میدانیم تولید محتوا چیست و چه تاثیری بر فرایندهای بازاریابی دیجیتال دارد، بهتر است به سراغ بررسی مراحل تولید محتوا اثرگذار برویم.
تولید محتوا یک فرایند چند مرحلهای است که تنها شامل نوشتن، طراحی گرافیکی و النتشار پست نمیشود. اگر میخواهید تولید محتوای اثرگذار، حرفهای و بهینه برای مخاطب و گوگل داشته باشید باید به مراحل زیر توجه کنید:
۱- شناخت مخاطب هدف
قبل از اینکه کلمهای بنویسید یا طرحی را آماده کنید باید مطمئن شوید که محتوا را برای چه کسی آماده میکنید و بدانید که:
- مخاطب چه مشکلی دارد؟
- به دنبال چه اطلاعاتی است؟
- سطح دانش و زبان او چقدر است؟
۲- ایدهیابی محتوایی
در این مرحله با استفاده از ابزارهای تحلیلی و بارش فکری باید موضوعاتی را پیدا کنید که هر مخاطبی دنبال آن باشد و هم با برند مرتبط باشد. گوگل ترندز، Answer the Public، سرچهای پیشنهادی گوگل و ابزارهایی مانند Semrush، KWfinder و Keywordtool.io در این زمینه کاربردی هستند.
۳- تحقیق و جمعآوری اطلاعات
مهمترین مرحله در تولید محتوا چیست؟
بله، جمعآوری اطلاعات دقیق و مدون برای تولید محتوا اهمیت زیادی دارد. محتوای قوی بدون تحقیق دقیق تولید نمیشود. توی این مرحله باید:
- منابع معتبر را مطالعه کنید؛
- محتوای رقبا را بررسی کنید؛
- آمار، نقل قول، تجربه یا داستانسرایی را بهکار گیرید.
۴- شروع تولید محتوا
در این مرحله ساختار و شاکله اولیه محتوا را طرحریزی کنید. مثلا:
- متن اولیه مقاله را بنویسید؛
- فیمنامه ویدیو را تهیه کنید؛
- طرح اولیه اینفوگرافیک را خلق کنید؛
- پالتهای رنگی و هویت بصری برند را مشخص کنید؛
- پیش تولید پادکست را انجام دهید.
در این مرحله، تعیین لحن محتوا، زیرعنوانها، استفاده درست و به جا از کلمات کلیدی، خوانایی و جذابیت متن بسیار مهم است.
۵- ویرایش، سئو و بهینهسازی ساختاری محتوا
محتواهای خام باید ویراستاری، سئو و بهینهسازی شوند. هر چه محتوای باکیفیتتری در اختیار مخاطب قرار گیرد، نتیجه بهتری خواهید گرفت. بنابراین:
- به اصلاح غلطهای املایی و نگارشی بپردازید؛
- ساختار روایی و خوانایی متن را بهبود دهید؛
- کلمات کلیدی اصلی و فرعی را به درستی استفاده کنید؛
- در مقالات وبلاگی از لینکسازی داخلی و خارجی استفاده کنید؛
- از تصاویر مرتبط استفاده کرده و حجم تصاویر را تا حد ممکن کم کنید؛
- برای تصاویر از تگهای alt استفاده کنید و توضیحات متادیسکرپشن را با دقت بنویسید.
۶- انتشار و توزیع محتوا
تولید محتوا مهم است، اما بعد از آمادهسازی محتوا باید آن را در پلتفرم متناسبی با فرمت محتوایی منتشر کرد و تمامی تلاش خودمان را برای توزیع و ترویج محتوا انجام دهیم. مهمترین پلتفرمهای انتشار محتوا عبارتاند از:پ
- وب سایت؛
- فروشگاههای اینترنتی؛
- وبلاگها یا سایتهای خبری؛
- اینستاگرام، لینکدین، تلگرام؛
- خبرنامه ایمیلی؛
- اجرای کمپینهای تبلیغاتی اینفلوئنسرمارکتینگ؛
- مقالات رایگان، کتابها یا مجلههای اینترنتی.
۷- مرحله تکمیلی: بازنشر و بروزرسانی محتوا
تولید محتوا تنها ایدهیابی، نوشتن و انتشار مقالهای نیست. یک محتوای خوب باید در زمان مناسب بروزرسانی، بازیافت و بازنشر شود تا اثرگذاری لازم را ایجاد کند.
منظور از تولید محتوا برای سایت چیست؟
تولید محتوا برای سایت یعنی نوشتن، ساختن یا تهیه مطالبی هدفمند و با ارزش که بر روی وب سایت منتشر میشوند تا:
- مخاطب را جذب کنند؛
- اطلاعات مفید ارائه دهند؛
- رتبه سایت در گوگل بهبود یابد؛
- باعث تعامل، اعتماد و خرید آنلاین شوند.
چرا تولید محتوا برای سایت اهمیت دارد؟
- چون محتواهای متنی شامل مقالات، صفحات محصول و لندینگ پیجها باعث دیده شدن سایت کسبوکار در نتایج گوگل میشوند؛
- چون مخاطب برای تصمیمگیری نیاز به اطلاعات دارد؛
- چون اعتمادسازی به برند بدون محتوای خوب ممکن نیست؛
- چون رقیبها همیشه در حال تولید محتواهایی هستند که در بسیاری از مواقع وایرال هم میشوند؛
- چون برای برندینگ دیجیتال نیاز به تولید محتواهای اثرگذار داریم؛
- تولید محتوا باعث افزایش خرید محصولات یا خدمات کسبوکارها میشود؛
- و…
چگونه به تولید محتوا وب سایت بپردازیم؟
برای تولید محتوای وب سایت باید از یک تیم تولید محتوا استفاده کنید که شامل استراتژیست محتوا، نویسندگان، طراحان گرافیک، متخصصان سئو و ویراستاران هستند. البته خوشبختانه در حال حاضر تیمهای فریلنسری تولید محتوا، بسیاری از فرایندهای تولید محتوای وب سایت را انجام میدهند. برای سفارش تولید محتوای متنی در مشهد به سراغ متخصصان خوشنام در این زمینه بروید.
تولید محتوا در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام، لینکدین، تلگرام)
تولید محتوا در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین و تلگرام؛ ابزاری قدرتمند برای برندینگ، جذب مخاطب، افزایش تعامل و تبدیل دنبالکننده به مشتری است. هر شبکه اجتماعی، ویژگیهای مخاطبان و سبک محتوای مخصوص به خود را دارد.
۱- اینستاگرام: بهترین سبک تولید محتوا چیست؟
اینستاگرام پلتفرم بصری و ویدیویی است. بنابراین بهتر است به سراغ تولید تصاویر گرافیکی، اسلایدی و ویدیوهای ریلز، استوری و لایو برویم. همچنین استفاده از اصول حرفهای کپشننویسی و هشتگگذاری نقش مهمی در جذب مخاطب دارد.
برای موفقیت در تولید محتوای اینستاگرام باید تقویم محتوایی دقیقی را طراحی و اجرا کنید.
۲- تولید محتوا در لینکدین
پلتفرم تخصصی برای اعتبارسازی شخصی یا توسعه برند سازمانی است که تمرکز اصلی آن بر تخصص، تجربه و دانش دارد. در پستهای متنیر و مقالات لینکدین بهتر است از تکنیکهای داستانسرایی و تحلیلهای عمیق با ارجاعات مناسب استفاده کنیم. لحن محتواها در لینکدین باید رسمی و حرفهای باشد.
۳- ساختار تولید محتوا در تلگرام
تلگرام نقش مهمی در وفادارسازی کاربران دارد. از تلگرام میتوان برای آموزش، اطلاعرسانی و حتی فروش مستقیم استفاده کرد. متنهای آموزشی یا خبری، ویدیو و پادکست، کتابچه و فایلهای PDF، نظرسنجی و… نقش مهمی در جذب مخاطب دارند.
مقایسه شبکههای اجتماعی با یکدیگر
حالا که میدانیم تفاوت رسانههای اجتماعی با یکدیگر در تولید محتوا چیست، بهتر است در یک جدول به مقایسه دقیقتر آنها با یکدیگر بپردازیم:
ویژگی رسانه اجتماعی | اینستاگرام | لینکدین | تلگرام |
---|---|---|---|
نوع مخاطب | عمومی، سرگرمیجو | متخصصان، مدیران | دنبالکنندههای وفادار |
هدف اصلی | بصری، ویدیویی، گرافیکی | تحلیلی، متنی، شغلی | متنی، صوتی، آموزشی |
فرمت محتوایی | ریلز، استوری، پست | پست متنی، مقاله | متن، فایل صوتی، فایل پیدیاف |
تعامل | لایک، کامنت، اشتراکگذاری | کامنت، ریاکشن، گفتگو | فوروارد، بازدید، کامنت یا ریاکشن |
مهمترین نکات در شبکههای اجتماعی برای تولید محتوا چیست؟
- مخاطبمحور باشید، نه محصولمحور!؛
- بهصورت مستمر و قابل پیشبینی محتوا منتشر کنید؛
- دعوت به اقدام یا همان Call to Action داشته باشید؛
- از دادهها و بازخورد مخاطب برای اصلاح محتوا استفاده کنید؛
- هویت بصری برند (فونت، رنگ، لحن و هویت بصری) را در همه پلتفرمها هماهنگ نگهدارید.
منظور از تولید محتوای سئو شده چیست؟ چگونه محتوا را برای گوگل بهینه کنیم؟
منظور از تولید محتوای سئو شده، نوشتن و انتشار محتوایی است که هم برای مخاطب انسانی ارزشمند، کاربردی و جذاب باشد و هم برای موتورهای جستجو مانند گوگل بهینهسازی شده باشد تا احتمال نمایش مقاله در نتایج جستجو افزایش یابد.
تعریف محتوای سئو شده
محتوای سئو شده به محتوایی گفته میشود که با رعایت اصول سئو (SEO) یا همان بهینهسازی برای موتاورهای جستجو تولید شده باشد تا در گوگل رتبه بگیرد و دارای بازدید طبیعی (ارگانیک) شود.
چرا تولید محتوای سئو شده مهم است؟
- جذب بازدیدکننده از گوگل بدون پرداخت پول؛
- افزایش اعتبار سایت در بین کاربران؛
- ایجاد فرصت فروش و تبدیل مخاطب به مشتری؛
- افزایش ماندگاری کاربر در سایت و کاهش نرخ پرش.
چگونه محتوا را برای گوگل بهینه کنیم؟
در مقاله چک لیست تولید محتوای ارزشمند به نکات کلیدی در این زمینه اشاره کردیم. اما برخی از نکات مهم عبارتاند از:
- تحقیق کلمه کلیدی؛
- استفاده درست از کلمه کلیدی در عنوان، پاراگراف اول، تیترهای فرعی، متادیسکرپشن و ALT تصاویر؛
- استفاده از تیترهای ساختار یافته؛
- نوشتن متادیسکرپشن جذاب با استفاده از اصول کپیرایتری؛
- استفاده از لینکسازی داخلی و خارجی؛
- افزایش خوانایی متن؛
- روایی بودن متن و استفاده از داستانسرایی و بیان تجربیات؛
- بهبود مستمر محتواها.
چه مهارتهایی برای یک تولیدکننده محتوای حرفهای لازم است؟
برای اینکه یک تولیدکننده محتوای حرفهای باشید (در وب سایت یا شبکههای اجتماعی) تنها خوب نوشتن کافی نیست. تولیدکنندگان محتوا باید مجموعهای از مهارتهای تخصصی، فنی، تحلیلی و ارتباطی را یاد بگیرند تا بتوانند محتوایی باکیفیت، موثر و ارزشآفرین را تولید کنند. برخی از مهارتهای مهم در تولید محتوا عبارتاند از:
- مهارتهای فکری و تحلیلی مانند تفکر استراتژیک، تحقیق، جستجوگری و تحلیل داده؛
- مهارتهای نگارشی و زبانی مانند نویسندگی، ترجمه، کپیرایتری و داستاننویسی؛
- مهارتهای پایهای سئو؛
- مهارتهای بصری و طراحی گرافیکی؛
- آشنایی با اصول تدوین ویدیو؛
- شناخت راهکارهای کلیدی در مدیریت شبکههای اجتماعی؛
- آشنایی با وبمستری، مدیریت فروشگاه اینترنتی و ادمینی در سیستمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس؛
- مهارت خلاقیت و ایدهپردازی؛
- مهارتهای ارتباطی و تعامل با مشتریان.
برای یادگیری تولید محتوا چه کنیم؟
حال که میدانیم تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد باید به سراغ مراحل یادگیری تولید محتوا برویم:
- آشنایی با مفهوم تولید محتوا و کاربرد آن؛
- تقویت مهارتهای نویسندگی؛
- آشنایی با اصول سئو محتوا؛
- یادگیری مدیریت شبکههای اجتماعی؛
- یادگیری طراحی بصری، گرافیکی و ویدیویی؛
- تمرین مستمر با انجام پروژههای واقعی؛
- ایجاد نمونه کار؛
- ارتقای تخصص و یادگیری مهارتهای پیشرفتهتر.
سخن پایانی
تولید محتوا چیست؟
محتوا ابزاری کلیدی برای توسعه بازاریابی دیجیتال است. یک محتوا (Content) توانایی وایرال شدن (ویروسی شدن) و دیده شدن توسط افراد بسیاری را دارد. از همینرو با بازاریابی محتوایی و خلق محتواهای ارزشمند میتوان برندینگ کسبوکارها را توسعه داد و مخاطبان بسیاری را به سمت محصولات یا خدمات جذب کرد.