0

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا همان بازاریابی دیجیتال به مجموعه ای از فعالیت هایی گفته می شود که به منظور معرفی یک محصول ، خدمت یا ویژگی با استفاده از امکانات و ابزارهای دیجیتالی صورت می پذیرد .

با توجه به رشد و گسترش تجهیزات دیجیتالی در سالیان اخیر و فراگیر شدن رسانه های اجتماعی (Social Media) ، بازاریابی دیجیتال نیز رشد قابل قبولی را داشته است .

در حال حاضر کمتر کسی را می توان یافت که یک گوشی هوشمند (Smart Phone) را در اختیار نداشته باشد . به طور معمول بر روی هر گوشی هوشمند هم یک یا دو شبکه اجتماعی (نظیر فیسبوک ، لینکدین ، اینستاگرام ، تلگرام ، گوگل پلاس ، توئیتر ، واتس آپ و ..) نیز نصب می باشد . این اطلاعات نشان می دهد که موقعیتی بسیار بکر و عالی برای رشد حداکثری بازاریابی دیجیتال فراهم گردیده است .

استفاده از هرگونه ابزارهای دیجیتالی برای معرفی محصولات یا خدمات یک برند جزء حوزه دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرد . به طوری که ارسال پیامک های تبلیغاتی و حتی تماس صوتی تلفنی هم جزیی از بازاریابی دیجیتال می باشند .

با توسعه اقتصادی و افزایش رقابت در بین صاحبان برندهای تجاری ، اهمیت بازاریابی دیجیتال بیش از قبل نمایان گردیده است چرا که شرکت های متوسط و کوچک دیگر نمی خواهند خود را محدود به بازارهای محلی و کوچک نمایند . از طرفی دیگر شرکت های بزرگ نیز تمایل دارند با کمترین هزینه تبلیغات خود را به طرفداران خود ارائه دهند . شرکت های امروزی سعی می کنند بهترین مشتریان را در هرکجا و هرزمانی برای خود بیابند .

ابزارهای بازاریابی دیجیتال بسیار متنوع هستند از سئو (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو) ، بازاریابی محتوا ، شبکه های اجتماعی ، ایمیل مارکتینگ ، بازاریابی ویدئویی ، تبلیغات اینترنتی تا بازاریابی چریکی و ویروسی را می توان جزئی از ابزارهای موجود در بازاریابی دیجیتالی دانست .

امروزه دیجیتال مارکتینگ تنها محدود به کسب و کارهای آنلاین نمی شود و بسیاری از کسب و کارهای سنتی هم درگیر آن شده اند . چرا که با کمک بازاریابی دیجیتال آنها می توانند به راحتی پیام ها و اهداف خود را به مشتریانشان انتقال دهند .

صنعت بازاریابی یکی از صنایعی می باشد که در سالیان اخیر بیشترین تغییرات را داشته است . از طرفی دیگر فناوری های دیجیتالی نیز با سرعت بالایی در حال تغییر و دگرگونی می باشند . بنابراین کسانی که می خواهند وارد حوزه بازاریابی دیجیتال بشوند باید بسیار فعال و پویا باشند ، بیشترین مطالعه را داشته باشند و خود را با آخرین تکنولوژی ها و تغییرات وفق دهند . در تصویر بالا برخی از مزایای دیجیتال مارکتینگ را می توانید مشاهده کنید .

نویسنده : مسعود معاونی

دیدگاهی دارید؟