شما اینجا هستید
اخبار » چرا گوگل به بازار چین علاقمند است ؟

ورود گوگل به بازار چین

ورود گوگل به بازار چین

در دهه های گذشته شرکت های بسیاری به دنبال راه اندازی شبکه جهانی اطلاعات بودند . گوگل نیز در بین این شرکت ها نقش موثری را داشت . در اوایل سال ۲۰۱۰ گوگل تصمیم گرفت طرح توسعه ی موتور جستجوی خود را در چین متوقف کند ، چرا که مدیران ارشد گوگل معتقد بودند که تناقض آشکاری بین سانسور اینترنت چین و تعهدات گوگل نسبت به کاربران خود مبنی بر اطلاعات شفاف ، دقیق و درست وجود دارد . اما امروزه ما شاهد آن هستیم که اخباری از ورود مجدد گوگل به بازار چین شنیده می شود ، این درحالی است که هیچ تغییری در سیاست های دولتمردان چینی ب وجود نیامده است .
قوانین دولت چین درباره اینترنت تغییر جدیدی نکرده است . دولتمردان چینی معتقدند قوانین محدود کننده آن ها در واقع یک فایروال بزرگ می باشد که شهروندان این کشور را در مقابل خطرات گوناگون محافظت می کند .از ژوئن ۱۹۸۹ دولت چین محدودیت های زیادی را برشهروندان خود برای دسترسی به اطلاعات اعمال می کند . در چین سایت های سازمان های حقوق بشری و سایت های خبری مطرحی هم چون تایمز و نشریه وال استریت فیلتر هستند .
دولت چین در اقدامی شگفت انگیز که در هیچ کجای دنیا نظیر آن تاکنون دیده نشده است ، ۳۰ هزار نفر را به استخدام خود درآورده است تا بتواند محتواهای منتشر شده در فضای اینترنت این کشور را بررسی و فیلترینگ دقیقی را انجام دهد . با تمامی این محدودیت ها ، فضای مجازی در چین ، در سالیان اخیر رشد قابل توجه ای داشته است . دولت چین در اوایل سال ۲۰۱۸ذ قانون جدیدی را برای کنترل محتوا و جلوگیری از افشای اطلاعات را تصویب کرد . هم چنین دولت چین یک سازمان جدید با نام اداره فضای مجازی چین را ایجاد کرد که به طور مستقیم به رئیس جمهور این کشور گزارش می دهد . در مجموع می توان گفت که دولت چین در سالیان گذشته حداکثر تلاش خود را برای مقابله با آزادی و سرکوب اعتراضات مدنی بکار گرفته است .
با تمامی این توصیفات گوگل در حال حاضر به سمت بازار بکر چین در حال حرکت است زیرا که گوگل نمی خواهد این فرصت عالی تجاری را در کشور چین از دست بدهد . گوگل مذاکرات مفصلی را با مقامات چینی برای ورود مجدد به بازار این کشور را ، آغاز کرده است . گوگل تصمیم دارد یک موتور جستجو اختصاصی برای کشور چین راه اندازی کند که به کمک این موتور ، گوگل خواهد توانست قوانین سانسور در چین را به خوبی رعایت کند .
هر چند که هنوز تصمیم مشخصی از سوی طرفین گرفته نشده است و مذاکرات همچنان ادامه دارد ، امّا انتقادات بسیاری به گوگل برای ورود به فضای پر از سانسور اینترنت در کشور چین وارد می شود و متخصصین معتقدند که گوگل نباید تخصص ، اعتبار و نیروهای کلیدی خود را به سانسورچی های چینی واگذار نماید .

کد مطلب : A97051501

بازآفرینی (ترجمه و بازنشر) : مسعود معاونی

منبع : نشریه فوربس


تلگرام

تلگرام

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مهندس مسعود معاونی | آموزشی، تحلیلی،کارآفرینی،فناوری