جاده های آینده

جاده های آینده
جاده های آینده
جاده ها باید به اندازه ای از هوشمندی برخوردار باشند که بتوانند شرایط حضور اتومبیل های هوشمند را در درون خود فراهم آورند.
برای استفاده درست از وسایل نقلیه خودران نیاز به ارتقاء و هوشمندسازی خیابان ها ، جاده ها و محیط شهری ضروری به نظر می رسد . ماشین های هوشمند به جاده های هوشمندی نیاز دارند که بتوانند اطلاعاتی درباره ترافیک موجود ، مسیرهای بهینه ، پارکینگ ها ، مدیریت انرژی و هزینه ها را از آن بدست آورده و یا به اشتراک چنین اطلاعاتی با محیط و دیگران بپردازند .
بسیاری از افراد رویاپرداز ، در حال خیال پردازی درباره ماشین ها پروازی هستند که دیگر نیازی به جاده های فیزیکی ندارند و در جاده های مجازی به حرکت در خواهند آمد . اما واقعیت این است که در حال حاضر ، خودروهای خودمختار در بخش های مختلفی از جهان مورد استفاده قرار می گیرند و هرروزه تقاضاهای بیشتری برای استفاده از آنان مطرح می شود و
وسایل نقلیه مستقل(خودران) تاثیر بسیار زیادی بر جاده های ما خواهند داشت و کار را برای بسیاری از رانندگان راحت خواهند کرد . آن چه مهم است این است که سنسورها ، شبکه ها ، هکرها و مسائل مهم دیگری از جمله ماشین های خودران در آینده نه چندان دور می توانند بر شهرهای ما تاثیرات زیادی بگذارند .
بر اساس طرحی می توان در آینده نه چندان دور تفاوت بین حمل و نقل عمومی و خصوصی را از بین برد . به عنوان مثال خودرو شخصی شما می تواند زمانی که شما به آن نیاز دارید خدمات مورد نیاز را به شما ارائه دهد و هنگامی که به خودرو شخصی خود نیاز ندارید به جای قرار گرفتن در پارکینگ منزل شما به ارائه خدمات حمل و نقل عمومی بپردازد و حتی برای شما درآمدزایی نیز انجام دهد و بدین شکل ساختار اجتماع و بهینه بودن را ارتقاء دهد . این که این موضوع تا چه حد می تواند به میزان تراکم و ترافیک شهری تاثیر بگذارد چندان مشخص نیست ؟ !!! اما می توان گفت تاثیر آن بیش از حد تصور خواهد بود . در یک تحقیق در کشور سنگاپور بیش از ۳۰% مردم این کشور اعلام کرده اند که حاضرند وسایل نقلیه خود را در اختیار سیستم حمل و نقل عموم بگذارند . براساس این تحقیق اگر این آمار صحیح باشد می توان با ۲۰% از خودروهای موجود امروزی حمل و نقل شهری را مدیریت کرد . اما این واقعیت را هم باید در نظر گرفت که آیا خانواده ها حاضرند اتومبیل های شخصی خود را به نفع اقتصاد به اشتراک بگذارند .(حداقل در ۱۰ سال آینده این موضوع بعید به نظر می رسد) . در واقع مشکل اصلی امروز این است که خیابان ها و بزرگراه ها جزء ارزان ترین زیرساخت ها هستند که هرکسی به آسانی و ارزان ترین قیمت از آن ها استفاده می کند .
امروزه ۳۰% از ترافیک موجود در شهرهای بزرگ بر اثر این ایجاد می شود که افراد به دنبال پیداکردن جای پارک برای خودرو خود می گردند . شاید بتوان این مشکل را با خودروهای مجهز به دوربین (مشابه ماسین های گوگل) که توانایی یافتن پارکینگ های در دسترس را دارند حل نمود . این خودروها با استفاده از نقشه های گوگل ، به شناسایی فضاهای خالی برای پارک خودرو می پردازند .
همانند اینترنت اشیاء که از ترکیب هوشمندی و تجهیزات ساده شکل گرفته است که با یکدیگر تعامل و همکاری دارند و فرصت های هیجان انگیزی را فراهم می کنند ، می توان با برقراری ارتباط با وسایل نقلیه و جهان اطراف آن ها مسائل بزرگی از جمله ترافیک ، پارکینگ و اقتصاد را تحت تاثیر قرار داد .
ارتباطات خودرو به خودرو (Vehicle to Vehicle) جاده های ما را بهینه تر و امن تر خواهد کرد و حداقل توقف و قرارگیری در ترافیک را برای ما به ارمغان خواهد آورد . به بیان دیگر کنترل سطح ترافیک از انسان به خودرو منتقل می شود . این موضوع باعث ایجاد سیستم های کارآمدتر می گردد و به طور قابل توجهی باعث کاهش انتظار و تاخیر می شود ، چرا که شما مطمئن خواهید بود وسیله نقلیه بدون کمترین وقفه ای شما را به مقصد خواهد رساند و این موضوع به وسیله مشخصی از هوش در خودروها به وقوع خواهد پیوست و این یک انقلاب گسترده در رانندگی بدون راننده (driverless) خواهد بود .
اوبر در اوایل سال جاری تاکسی های خود گردان را در پیشبورگ راه اندازی کرد .
همان گونه که فناوری های مدرن به سرعت رشد می کنند ، انتظار می رود که به زودی شاهد قوانین جدیدی در زمینه جاده های هوشمند باشیم . هم مانند وسایل نقلیه هوشمند ، جاده های هوشمند (Smart Roads) نیز شامل انواع سنسورهای جاسازی شده هستند که با اتصال به WiFi و الگوریتم های هوش مصنوعی و سایر تکنولوژی ها ، جاده های بی روح (گنگ؛ dumb) را برای همیشه به دست فراموشی خواهیم سپرد و با جاده های زنده و پویا مواجه خواهیم شد .
در شهر کپنهاگ طرح آزمایشی برای بررسی جاده های هوشمند در دست اجرا است که در آن به مسائل محیط زیستی ، ایمنی و دیگر موضوعات مهم دقت شده است . به عنوان مثال روشنایی هوشمند در جاده ها اعمال گردیده است و زمانی که وسیله ای (مثلا دوچرخه ای) از آن عبور می کند سیستم روشنایی به صورت خودکار عمل می کند و بدین شکل ضمن حفظ ایمنی در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می گردد .
مفهوم روشنایی هوشمند(Lighting Smart) این قابلیت را دارد که با میزان ترافیک سازگار شود و با بهینه شدن مصرف انرژی ، به کاهش هزینه های عمومی منجر شود . هم چنین از انرژی صرفه جویی شده می توان برای شارژ اتومات خودروهای برقی در مسیر جاده ها استفاده کرد .
خودروهای هوشمند نمی توانند وارد یک شهر شوند تا زمانی که قوانین جدیدی برای ورود آن ها به شهرها و جاده ها تدوین شود .
این قابلیت نیز در جاده های هوشمند وجود دارد که با توجه به داده های جمع آوری شده از سطح جاده ها ، برنامه ریزان کلان به اصلاح جاده های فعلی به جای احداث جاده های جدید با هزینه های سنگین بپردازند . در سال گذشته برنامه Waze که متعلق به گوگل است برای کاهش ترافیک در شهر بوستون با مسئولان شهری همکاری کرد . در این طرح Waze موافقت کرد که داده های جمع آوری شده از کاربران را با مرکز مدیریت ترافیک شهر بوستون به اشتراک بگذارد . در کوتاه مدت ، همکاری Waze یک ابزار ارزشمند برای مسئولان شهر بوستون بود و باعث کارآمدی سیستم کنترل ترافیکی این شهر گردید . این تبادل اطلاعات باعث گردید تا زمان بندی ترافیک و برنامه ریزی شهری نظم بهتری پیدا کند .
تکنولوژی های جدید همواره بر توسعه شهرهای تاثیر گذاشته اند . از تولید اولین خودرو در سال ۱۹۰۸ ، جایگزینی مترو در شهرها و یا ایجاد بزرگراه ها و اتوبان ها همگی ساختار شهرها را تغییر داده است . انتظار می رود که یک چنین رخدادی با وجود داده های حجیم (Big Data) برای شهرها به وقوع بپیوندد ؛ و شاهد شهرهای پاک تر ، ایمن تر و دوست داشتنی تری باشیم .
در واقع جاده های هوشمند یک پیشنهاد برای ایجاد چالش های بزرگ نیست . تغییراتی که در جاده ها در فاصله سال های ۲۰۱۶-۲۰۲۶ به وقوع خواهد پیوست ، شرکت های بزرگ و دولت ها را مجبور به پذیرش خودروهای هوشمند خواهد کرد و آن ها ناچار به ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای آن خواهند گردید .

نویسنده و گردآورنده : مسعود معاونی
کد مقاله A961002

https://telegram.me/moaveni_ir
https://telegram.me/moaveni_ir

نوشته‌های تازه

آخرین نظرات

    بایگانی

    دسته‌ها

    مسعود معاونی نوشته شده توسط:

    مسعود معاونی کارشناس ارشد فناوری اطلاعات ، طراح وب ، سئو سایت مدیر ارشد کسب و کار الکترونیک

    اولین کسی باشید که یک دیدگاه ارسال میکند.

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *