سایه های دیجیتالی یا رد پاهای دیجیتالی چیست ؟

سایه های دیجیتالی
سایه های دیجیتالی
سایه های دیجیتالی (digital shadow) یا رد پاهای دیجیتالی(digital footprint) یک زیر مجموعه از آثار دیجیتالی شامل اطلاعات شخصی ، فنی یا سازمانی می باشند که اغلب به شدت محرمانه بوده و اطلاعات  حساس و خصوصی محسوب می شوند . در واقع هر زمان که شما یک فعالیت دیجیتالی در شبکه (اینترانت یا اینترنت) انجام می دهیدیک اثر از خود باقی می گذارید که مجرمان اینترنتی و گروه های مهاجم می توانند با بهره برداری از این سایه های دیجیتالی به نقاط ضعف سازمان شما پی ببرند و از این طریق به راه اندازی حملات سایبری اقدام کنند .
کارکنان ، تامین کنندگان ، شرکای تجاری و تمامی افراد مرتبط با یک سازمان هر حرکت آنلاینی را که انجام می دهند یم ردپای دیجیتالی از خود باقی می گذارند که اگر این اثر سهوا و یا عمدا در اختیار افراد غیر مرتبط قرار گیرد می تواند عوارض نامناسبی را برای کسب و کارها پدید آورد . علاوه بر آسیب رسیدن به نام تجاری یک شرکت ، سایه های دیجیتال می توانند به عنوان ابزاری برای جاسوسی شرکت های بزرگ و چند ملیتی محسوب شوند و به  هدفی ارزشمند ، برای رقبا و مهاجمان سایبری تبدیل شوند .
البته سایه های دیجیتال همواره برای یک سازمان نامطلوب نیستند بلکه برخی از سایه های دیجیتال می توانند به نفع یک سازمان باشند . سایه های دیجیتالی که بر اثر حمله به زیرساخت های یک سازمان ایجاد می شوند ، می توانند به مدیران امنیتی سازمان کمک قابل توجه ای برای درک الگوهای مهاجم ، انگیزه ها و نقاط ضعف سیستم سازمانی بنماید . مدیران فناوری اطلاعات یک سازمان از طریق این سایه ها می توانند به اریابی امنیتی شبکه سازمانی خود بپردازند و به طراحی مناسبتر و مقاوم تر در مقابل حملات دست یابند .
شاید یک سوال اساسی که ذهن افراد بسیاری را درگیر کند این است که چطور می توان این آثار دیجیتال را حذف کرد و یا آثار کمتری را از خود برجای گذاشت ؟ واقعیت این است که این سایه ها هرگز به صورت کامل حذف شدنی نمی باشند و همواره حریم خصوصی (privacy) در معرض خطر قرار دارد . بنابراین نیاز است تا از پادمان ها و قوانین مرتبط با حریم خصوصی به دقت استفاده شود . باید توجه داشت که از طریق سایه های دیجیتال ممکن است اطلاعات حساسی هم چون شماره کارت اعتباری ، ایمیل ها و عکس های شخصی لو برود . اما نکته مهم این است که افراد می توانند با کمی دقت عوارض سوء استفاده از این سایه های دیجیتالی را به حداقل ممکن برسانند .
سایه های دیجیتال را می توان به دو نوع فعال (active) و یا غیر فعال (passive) تقسیم کرد . سایه های غیر فعال آن دسته از ردپاهای هستند که مالک آن ردپا از وجود آن ها اطلاعی ندارد و مالک برای مقابله با آن ها چاره ای ندارد ولی ردپاهای فعال ردپاهای هستند که معمولا مالک ردپا ، با بی دقتی و سهل انگاری خود آن ردپا ها را ایجاد می کند و آن ها را در اختیار مهاجمان قرار می دهد .

نویسنده و گردآورنده : مسعود معاونی
منبع : https://www.digitalshadows.com/white-papers

https://telegram.me/moaveni_ir
https://telegram.me/moaveni_ir

نوشته‌های تازه

آخرین نظرات

    بایگانی

    دسته‌ها

    مسعود معاونی نوشته شده توسط:

    مسعود معاونی کارشناس ارشد فناوری اطلاعات ، طراح وب ، سئو سایت مدیر ارشد کسب و کار الکترونیک

    اولین کسی باشید که یک دیدگاه ارسال میکند.

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *