شما اینجا هستید
بازاریابی(تجارت الکترونیک) » بازاریابی و صنعت گردشگری

بازاریابی و صنعت گردشگری

بازاریابی شبکه ای و صنعت گردشگری ایران

بازاریابی و صنعت گردشگری

گردشگری شامل کلیه فعالیت هایی است که گردشگران در هنگام سفر انجام می دهند و به ایشان مرتبط می شود و این می تواند شامل : برنامه ریزی برای سفر ، جابه جایی بین مبدا و مقصد و اقامت آنان باشد . بازاریابی گردشگری به عنوان شناسایی و پیش بینی نیازهای گردشگران و فراهم کردن امکانات برای تامین نیازها و مطلع ساختن آنان و ایجاد انگیزه بازدید در آن ها است .
هدف گردشگران از سفر به نقاط گوناگون جهان بهره مندی از جاذبه هایی است که در مقاصد گردشگری نهفته است . به عبارتی وجود جاذبه ها در مقصد گردشگری است ، که افراد را به سفر به مقاصد مختلف جذب می کند .
در جهانگردی این خدمت است که عرضه می شود و یا بفروش می رسد نه یک محصول . آن چه مهم است این است که خدمات را باید در زمان و مکان خودش ارائه کرد و مانند محصول نیست که بتوان فروش آن را به زمانی دیگر منتقل کرد .
در امور خدماتی مانند جهانگردی باید به ویژگی های زیر توجه نمود :
۱-ناملموس بودن
۲-نامشابه بودن و ناپیوستگی
۳-تفکیک ناپذیر بودن
۴-غیرقابل ذخیره بودن
با توجه به مباحث فوق لزوم برنامه ریزی دقیق تر برای گردشگری و بازاریابی مشخص می گردد . در ادامه به بررسی گردشگری و بازاریابی شبکه ای می پردازیم .

گردشگری و بازاریابی شبکه ای :

انگیزه گردش و سفر را می توان شبکه ای جهانی و یکپارچه از نیروهای زیستی و فرهنگی دانست که به انتخاب ها ، رفتارها و تجربه های سفر ، جهت وارزش می دهد .
گردشگری مانند هر پدیده انسانی دیگر ، همواره دستخوش تغییر و تحول است . نظریه پردازان دانش گردشگری ، محرک های سفر را در چهار دسته کلی تقسیم بندی می کنند : محرک های فیزیکی ، محرک های فرهنگی ، محرک های درون فردی و محرک های مقام واعتبار .
ولی به راستی آیا د جهان کنونی ، تنها تکیه بر این چهاردسته و برنامه ریزی بر اساس آنها کافی است ؟ پاسخ روشن است : خیر .
در واقع گردشگر یا مسافر ، در حال حاضر ، بر آن است تا معنا و ارزشی به زندگی خویش بیافزاید و خود را از راه سفر بهتر و عمیق تر بشناسد ، صرف نظر از نوع سفری که اقدام به انجام آن نموده است .
برای بازاریابی شبکه ای مناسب در زمینه جهانگردی باید به موارد زیر توجه ویژه ای گردد :
۱-سن: نیازهای مصرف کننده با سن تغییر می کند . اگر مشتریان را در گروه های مختلف سنی هدف گذاری کنیم ، باید هر محصول و سرویس را برای هر گروه سنی به گونه ای متفاوت طراحی و ترویج کرد .
۲-مراحل چرخه ی زندگی : این متغییر با سن در ارتباط است اما یکسان نیست ، برای مثال یک مرد متاهل ۴۰ ساله با فرزندان ممکن است نیازها یکسانی با یک مرد مجرد ۴۰ ساله نداشته باشد .
۳-جنسیت : یک متغییر آماری بسیار مهم برای بازاریابان شبکه ای است .
۴-درآمد :درآمد در بازاریابی شبکه ای آیتمی بسیار مهم است چرا که بسته پیشنهادی بر اساس درآمد افراد بایستی تهیه و ارائه شود .
۵-تحصیلات : سطح تحصیلات بر روی نیازهای افراد تاثیر خاصی می گذارد .
علاوه بر موارد فوق متغییر های هم چون مذهب ، قومیت و …… بر نحوه بازاریابی تاثیر فراوانی می گذارند .

پیاده سازی بازاریابی شبکه ای در بخش جهانگردی :

آنچه مسلم است ، برای پیاده سازی بازاریابی شبکه ای به تعدادی بازاریاب نیاز خواهیم داشت که این بازاریابان اولا به شرکت اطمینان داشته باشند ثانیا در مورد نحوه کار کاملا توجیه شده باشند و ثالثا از پشتکار نسبتا خوبی برخوردار باشند .
بازاریابان را می توان از بین مشتریان قبلی که با مجموعه در ارتباط بوده اند و از عملکرد مجموعه رضایت دارند انتخاب کرد . می توان با تعیین پاداش خاص برای این مشتریان انگیزش لازم را در آن ها ایجاد کرد . مثلا عنوان کرد که در ازای جذب ۵ گردش گر خود بازاریاب به یک تور مسافرتی خاص فرستاده خواهد شد و یا این که به ازای جذب هر گردشگر مبلغ خاصی را به عنوان پورسانت دریافت خواهد کرد ..
استفاده از پایگاه های اینترنتی ( دقت شود که بازاریابی شبکه ای با بازاریابی اینترنتی متفاوت می باشد ) در این امر موثر می باشد . با توجه به هزینه بسیار پایین و اهمیت روز افزون بازاریابی اینترنتی که گوی سبقت را از بسیاری از روش های سنتی ربوده است .
شایسته است که بخش های مختلف صنعت گردشگری قبل از راه اندازی پایگاه اینترنتی و پس از آن به گونه ای عمل نمایند که بیشترین بهره وری و کارآمدی را داشته باشند .
در ادامه به راه کارهای در این باره خواهیم پرداخت :
  • انتخاب نام دامنه مناسب : اولین اقدام جهت راه اندازی یک پایگاه اینترنتی ، انتخاب نام دامنه مناسب می باشد . این مسئله نقش بسیار مهمی در برند سازی و فعالیت های بازاریابی بعدی بازی می کند .
  • فضای اینترنتی و پهنای باند قوی ومناسب : این دو مورد باید با دقت نظری خاص انتخاب گردند . فضای اینترنتی باید از یک شرکت معتبر خریداری شود و پهنای باند نیز باید متناسب با تعداد بازدیدکنندگان پایگاه افزایش یابد .
  • طراحی زیبا و کاربر پسند : طراحی پایگاه اینترنتی باید زیبا باشد و کاربر باید بتواند به راحتی و بدون دغدغه با قسمت های مختلف سایت ارتباط برقرار کند .
  • ساخت برنامه های تلفن همراه :با توجه به توسعه تلفن های هوشمند و تبلت ها ، ساخت برنامه های سازگار با این تکنولوژی ها ، می تواند تاثیر شگرفی در توسعه کار داشته باشد .
  • بر خط بودن ، تبادل پیوند و معرفی پایگاه اینترنتی : استفاده از پشتیبانی آنلاین برای گردشگران خارجی بسیار سودمند و کارآمد خواهد بود ، هم چنین از معرفی و تبلیغ پایگاه اینترنتی در وب سایت های پر بازدید نیز نباید غافل گردید .
  • بازاریابی در شبکه های اجتماعی : با توجه به رشد شبکه های اجتماعی و افزایش استفاده از این شبکه ها ، بایستی از ظرفیت بالای این شبکه ها نیز برای جذب گردشگر بالقوه نیز استفاده کرد و با کمی برنامه ریزی و مدیریت و پشتکار این گردشگر بالقوه را به گردشگر بالفعل تبدیل نمود .
  • اطلاع رسانی از طریق خبرنامه ، ایمیل و پیامک : بسیاری از برنامه ها را می توان از طریق خبرنامه های اینترنتی ، ایمیل و پیامک به اطلاع مشتریان و بازاریابان رساند . پس برای فعال سازی این بخش در پایگاه اینترنتی نیز باید چاره اندیشی لازم انجام شود .
  • تولید محتوا :یکی از بهترین وموجه ترین روش های جذب بازدید کننده ، تولید محتوای اینترنتی می باشد که این محتوا می تواند به شکل سفرنامه ، گزارش ، مقاله ، کتاب الکترونیکی ، عکس و فیلم و یا آمیخته ای از آن ها باشد . هم چنین می توان بروشور و کاتالوگ های چاپی را به صورت الکترونیکی و با کیفیت بالا در پایگاه اینترنتی قرار داد تا محدودیت های جغارافیایی دسترسی به آن ها برطرف شود و افراد بدون در برداشتن هزینه های پستی بتوانند به آن ها دسترسی داشته باشند .

نتیجه گیری و جمع بندی :

  • با توجه به منابع و اخبار موافق و مخالف بسیار در زمینه بازاریابی شبکه ای و نبود منابع کاملا بی طرف ، تصمیم گیری در این باره بسیار سخت می شود و لیکن با توجه به وجود خلاء ها بسیار در زمینه گردشگری در ایران ، با استفاده از این امکان می توان جلوی خروج ارز توسط مسافران ایرانی را گرفته و با کمی برنامه ریزی و مدیریت می توان به جذب مسافر و گردشگر خارجی نیز امیدوار و در درازمدت درآمد و ارز قابل توجهی را نصیب کشور کرد .
  • در بازاریابی شبکه ای باید خدمات به قیمت بازار و یا حتی کمتر و همزمان با کیفیت مناسب ارائه شود . البته رسیدن به این مهم کار مشکل و طاقت فرسای خواهد بود که لزوم برنامه ریزی و مدیریت قوی را طلب می کند . آن چه مسلم است در زمینه گردشگری مسافر ، می توان بدون کاهش کیفیت بسیاری از هزینه ها را (هتل،حمل ونقلو رستوران و……)کاهش داد .
  • برخلاف ادعای شرکت های هرمی ، بازاریابی شبکه ای راه سریع پولدارشدن نیست وکسی که وارد شبکه می شود در اکثر موارد به سختی می تواند به در امدی برسد . البته تلاش و پشتکار در این نوع بازاریابی در موفقیت افراد تاثیر بسزایی خواهد داشت .
  • بازاریابی شبکه ای در صورتی که قانونی و با سرعت رشد معقول و محصولات مفید ارائه شود و قیمت های مناسب ارائه نماید ، می تواند در جهت رشد اقتصادی و توسعه صنعت توریسم کمک کننده و موثر به فایده واقع گردد .

دریافت اصل مقاله در قالب پی دی اف

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مهندس مسعود معاونی | آموزشی، تحلیلی،کارآفرینی،فناوری