شما اینجا هستید
آموزش » بازاریابی شبکه ای (Network Marketing):

بازاریابی شبکه

بازاریابی شبکه ای

بیشتر افراد در برخورد با واژه بازاریابی شبکه ای فکر می کنند که بازاریابی شبکه ای یعنی چیزی مثل گلدکوئست و از آن بدتر ، خیلی افراد گلدکوئست را بازاریابی شبکه ای عنوان می کنند . علت این موضوع سابقه دیرینه ای است که ما در فرهنگ شنیداری و عمدتا بدون مطالعه خود داریم .

در واقع بازاریابی شبکه ای ، نوعی شیوه فروش است که در آن شرکت ها محصولات خود را بدون تبلیغ و بدون واسطه به فروش می رسانند و مشتریان پس از خرید ، درصورت تمایل می توانند محصولات شرکت را بازاریابی و برای خود سودآفرینی کنند .

درآمد در بازاریابی شبکه ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیر مجموعه کسب می شود . یک نماینده فروش علاوه بر جذب مشتریان ، آموزش نیروهای تازه وارد را در جهت جذب مشتریان برعهده دارد .

اگر شما هم شنیدید که یک شرکت با سابقه اعلام کرده است که «در صورت معرفی یکی از دوستان تان به ما ، در خرید بعدی از تخفیف برخوردار خواهید شد » ، در واقع شما با یک بازاریابی چندسطحی Multi Level Marketing مواجه شده اید .

انجمن های سلامتی ، آژانس های املاک ، شرکتهای ارتباط تلفنی و بسیاری از صنایع دیگر ، حیات کسب و کارشان به نوعی بازاریابی شبکه ای وابسته است .

تفاوت بازاریابی شبکه ای با شرکت های هرمی :

به گفته کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) شرکت هرمی ، شرکتی است که به اعضایش حق کمیسیون می دهد تا افراد جدید را وارد کنند . شرکت های هرمی محصولی را نمی فروشند و پول های مشتریان را در یک جا جمع می کنند و با آن کاری انجام نمی دهند و در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیر قانونی هستند ، چون در ازای جذب افراد پول می دهند و بطور اجتناب ناپذیر فروخواهند پاشید و وقتی هرم فروپاشی کند بجز عده ای که در بالای هرم هستند همه دست خالی می مانند یا به عبارتی پول خود را می بازند .

FTC می گوید داشتن محصول ، قانونی بودن شرکت را تعیین نمی کند .بعضی از شرکت های هرمی برای رد گم کردن ، محصولی را در پلان خود قرار می دهند ولی چون هدف شان فروش محصول نیست ، قیمت آن بسیار بالاتر از بازار آزاد خواهد بود .

دو مشخصه بارز کمپانی های هرمی این است که اول به انبار کردن کالا می پردازند یعنی این که اگر مشتریان نتوانند کالا را به فروش و یا به مصرف برسانند باز هم کمپانی آن ها را به خرید بیشتر (برای دریافت سود بیشتر) تشویق می کند و دوم این که در این شرکت ها معمولا خرده فروشی وجود ندارد و دلیل آن کیفیت پایین محصولات و هزینه بالای آن ها می باشد . در واقع در اغلب شرکت های هرمی محصولات فقط بین اعضای داخل هرم توزیع می شود نه بین مردم عادی برون از هرم .

در واقع شرکت هرمی به تولید کمکی نمی کنند و باعث پیشرفت اقتصاد جوامع نمی شوند و مشتریان نیز اگر نتوانند پلان خود را بسازند دست خالی می مانند .

عمده ترین تفاوت بازاریابی شبکه ای با شرکت های هرمی این است که شرکت های تولید کننده مجال خوبی خواهند یافت تا بدون دغدغه فروش محصولات ، به ارتقاء و بهبود کیفیت کالاها یا خدمات شان بپردازند .

در عصر الکترونیک اکثر کمپانی ها رو به فروش اینترنتی می آورند . اما گاهی فروش اینترنتی با بازاریابی شبکه ای و هرمی عمدا یا سهوا خلط مبحث می شود . فروش اینترنتی یعنی فروش کالا از طریق شبکه اینترنت ، اما بازاریابی شبکه ای مفهومی بسیار متفاوت دارد .

قانونی یا غیر قانونی بودن بازاریابی شبکه ای :

در حال حاضر قوانین و مقررات فعالیت در شبکه های بازاریابی شبکه ای در اکثر کشورها معین شده است . در تاریخ ۸/۹/۱۳۸۸ کمیته نظارت وزارت بازرگانی دستورالعمل نحوه صدور مجوز و نظارت بر فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای را در ۱۲ ماده و ۸ تبصره تصویب و ابلاغ کرد .

در پایگاه اینترنتی http://www.networkmarketing.moc.gov.ir می توان اطلاعاتی در مورد مرز بین بازاریابی شبکه ای وشرکت های هرمی را یافت . این وب سایت متعلق به معاونت توسعه و بازرگانی داخلی وزارت صنعت ، معدن وتجارت جمهوری اسلامی می باشد . هم چنین در این سایت اطلاعاتی درباره شرکت های دارای مجوز بازاریابی شبکه ای در ایران را می توان مشاهده کرد .

اشباع ، تهدید بزرگ شرکت های بازاریابی شبکه ای :

اشباع به مرحله یا زمانی گفته می شود که یک شرکت بازاریابی تمام جامعه را فرا بگیر و بازاریابان ونمایندگان مستقل ، دیگر نتوانند مشتری جدیدی را پیدا کنند . اگر چنین اتفاقی بیفتد درصد زیادی از فعالان که در کف مجموعه هستند ناکام خواهند ماند .

بازاریابی شبکه ای از دیدگاه دینی :

نوع درآمد در بازاریابی شبکه ای ، خطی نیست و بلکه انفعالی است . در این گونه مشاغل ، فرد در ابتدا باید زحمت بسیاری بکشند و درآمد اندکی داشته باشد تا پس از طی چندین مرحله به درامد بالا و قابل توجهی دست پیدا کند .

بیشتر مراجع تقلید فقط با کاری مخالفند که بدون زحمت (مفت خوری) به افراد پول بدهد. در مجموع برخی از مراجع تقلید آن را حرام و برخی آن را حلال بر شمرده اند .

پایداری شرکت های بازاریابی شبکه ای و اقدامات قبل از ورود به این شرکت ها :

به گفته ریچارد پو در کتاب موج چهارم ، قدرت شرکت های شبکه ای در پنج سال اول کاری مشخص می شود . یک کمپانی در دو سال اول فعالیت خود ، بیش از %۵۰ احتمال شکست دارد و کمپانی که پنج سال به تعهدات خود عمل کند ، احتمال شکستش به %۱ خواهد رسید .

اگر قصد داریم به عنوان بازاریاب و یا مشتری به نتورک مارکتینگ وارد شویم بهتر است قبل از ورود به موارد زیر توجه کنیم :

۱-گرفتن سابقه شرکت

۲-تحقیق درباره محصولات شرکت

۳-پرسش و پاسخ درباره پلان شرکت و احتمال موفقیت

۴-کشف مرزها ومحدودیت ها

۵-ارتباط برقرار کردن با بالاسری ها و گرفتن آدرس و شماره تلفن

۶-مشورت گرفتن از وکیل یا مشاور حقوقی که در سیستم نباشد(ذی نفع نباشد ).

۷-زمان بگذارید.سریع تصمیم نگیرید و قرارداد نبندید تا مدتی فکر کنید .

۸-ببینید این کار بدرد شما می خورد ؟ با بالا سری ها درباره وقت گذاشتن و هزینه های جانبی ارتباط برقرار کنید .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مهندس مسعود معاونی | آموزشی، تحلیلی،کارآفرینی،فناوری