زمان مطالعه تقریبی: 7 دقیقه

ایده پردازی

 

ایده پردازی بسیار آسان است ، اما اجرای آن مشکل است !!!
آیا شما تعداد زیادی ایده دارید که درباره اجرای آن ها مطمئن نیستید ؟ یا شاید هم هر روز در ذهن شما ایده های جدیدی بوجود می آید ؟
۹۲% از بازاریابان B2B معتقدند که ارزش صنعت آن ها در خلاقیت نهفته است ، پس شما هم همواره باید ایده های جدید خود را یادداشت کرده و زمانی که در بخشی از کار خود احساس ضعف می کنید از آن ایده ها استفاده کنید .
البته شما همواره نیاز دارید تا تمرکز خود را بر روی انجام مناسب ماموریت های خود قرار دهید و اهداف و مخاطبان خود را بهتر بشناسید و فضای ذهنی خود را گسترش دهید . در این پست ما به دنبال راهنمایی هایی برای کنترل ایده های معنی دار روزانه شما هستیم .
در ایده پردازی ۴ مرحله اصلی زیر را با نظم خاصی باید دنبال کنید :
  1. یک لیست از ایده های خود را بنویسید .
  2. ایده های که برای شما معنای خاصی ندارند را حذف کنید .
  3. ایده های خود را اولویت بندی کنید .
  4. سعی کنید موضوعاتی که حواس شما را پرت می کنند را از اطراف خود دور کنید و کاملا بر روی ایده خود تمرکز کنید .
حالا به شرح هر کدام از مراحل فوق می پردازیم .
۱- یک لیست از ایده ها :
در حالی که داشتن لیستی از ایده های جذاب برای فعالیت های خلاقانه ضروری است اما به طور فزاینده این موضوع برای تمرکز بر روی یک ایده دشوار است پس سعی کنید بر روی هر ایده به اندازه کافی تمرکز کنید و سپس به سراغ ایده بعدی بروید . ما هر ایده ای را نمی خواهیم به راحتی از دست بدهیم اما سعی می کنیم که سرمایه گذاری بر روی ایده های خود را هم از دست ندهیم . یکی از این سرمایه های مهم زمان است . ایده ها زمان زیادی از شما را خواهند گرفت و باید بدانید که زمان از هر چیزی حتی پول هم با ارزش تر است . شما می توانید لیست ایده های خود را با یک فایل اکسل ساده پیاده سازی کنید و یا حتی می توانید از نرم افزار Trello (نسخه موبایل یا ویندوز)برای برنامه ریزی استفاده کنید . شما نه تنها باید لیست ایده های خود را یادداشت کنید  بلکه جزئیات مرتبط با آن ایده را نیز یادداشت کنید تا در آینده اولویت بندی آن ها نیز ساده باشد .
۲-حذف ایده های زائد :
ایده ای که برای شما هیچ معنای خاصی ندارد را حذف کنید . هنگامی که همه ایده های خود را جمع آوری کردید سعی کنید ایده های کاذب و دور از واقعیت را حذف کنید .حذف ایده ها باعث بازشدن فکر شما و افزایش خلاقیت شما خواهد گردید . به علاوه زمان زیادی را برای تمرکز بر روی سایر ایده ها بدست خواهید آورد . دلایل زیر برای دور ریختن یک ایده کافی است :
  1. آیا این ایده تکراری و یا شبیه به ایده های دیگر است ؟
  2. آیا این ایده را می توان با چندین ایده دیگر ترکیب کرد ؟
  3. آیا این ایده در حال حاضر برای شما ایجاد جرقه نخواهد کرد ؟
آریانا هافینگتون در این زمینه می گوید :

من در سن ۴۰ سالگی یک حسابرسی بزرگ از زندگی خود کردم و دیدم بسیاری از ایده های خود را یا شروع نکرده ام و یا نیمه کاره رها کردم و این در حالی است که آن ها بخش عظیمی از ذهن من را به خود درگیر کرده اند و این پروژه های ناقص انرژی بی شماری را از من گرفته اند در حالی که هیچ نتیجه ای برای من نداشته اند . من در ۴۰ سالگی متوجه شدم که هرگز نمی توانم زبان آلمانی ، اسکی بازی و آشپزی را در کنار یکدیگر فراگیرم و باید به انتخاب بین آن ها بپردازم .

۳-اولویت بندی ایده ها :
حالا وقت آن است که در لیست خود به بررسی ایده ها بپردازید . اهداف و مخاطبان خود را به خاطر آورید و سعی کنید این اهداف را با ایده های خود تطابق دهید . برای اولویت بندی به دلایل مشابه دلایل مطرحه در لیست زیر نیاز دارید :
  • این ایده چه شکافی(کدام مشکل) از کار ما را پر خواهد کرد .
  • این ایده آیا من این ایده را با علاقه و شور دنبال خواهم کرد .
  • آیا سرعت انجام این ایده مناسب خواهد بود ؟
  • آیا سرمایه گذاری مناسب در راستای این ایده صورت خواهد پذیرفت؟
  • آیا ارزیابی درستی از این ایده انجام خواهد شد ؟(حال حاضر ، آینده)
  • آیا آینده ای روشن برای این ایده می بینیم (شخصی ، نظر خودتان)
۴-حذف موارد حواس پرت کن از اطراف خودتان :
حالا وقت ایجاد ایده است . گفتن این سخن بسیار آسان است اما انجام آن برای همه دشوار و نگران کننده است . پس سعی کنید هر روز ۳ تا ۵ کار را برای انجام در فردا انتخاب کنید . با این کار شما تمام تمرکز خود را بر روی آن کارها خواهید گذاشت . سعی کنید این کار را بر روی یک برگه نوشته و بر روی درب بچسبانید تا برنامه کاری خود را برای فردا بدانید . نرم افزار Trello این کار را به خوبی انجام می دهد و شما می توانید به راحتی اوضاع امروز خود را بررسی کنید .
سعی کنید وظایف خاص خود را برای هر روز یادداشت کنید و سعی کنید یک نقطه خاص برای پایان روز خود تعریف کنید . در این راه سعی کنیدواقع بین باشید و تعهدات خود را براساس توان خود برنامه ریزی کنید .
روش Pomodoro
این روش یک روش خاص برای تمرکز است . در این روش شما در طول روز تمامی چیزهایی که حواس شما را پرت می کند را از دسترس خارج می کنید (ایمیل ، تلفن همراه و..) و بر روی یک کار خاص تمرکز می کنید . بعد از ۲۵ دقیقه کار ۵ دقیقه استراحت به خود می دهید و سپس این کار را تکرار می کنید .

روش Pomodoro

این بلوک های استراحت به شما اجازه خواهد داد تا به جمع بندی افکار خود برسید و شانس خود را برای موفقیت در بلوک کاری بعدی افزایش خواهید داد . برخی از فناوری ها به شکل عجیبی زمان شما را خواهد گرفت سعی کنید برخی از وب سایت های غیر ضروری را برای خودتان فیلتر کنید تا ذهن شما درگیر مسائل جانی شود . هر چه تمرکز شما بر روی یک موضوع افزایش یابد قدرت خلاقیت شما نیز بیشتر خواهد شد .

 

نویسنده : Michele Linn
منبع :http://contentmarketinginstitute.com
ترجمه و باز نشر : نیلوفر مظفریان – مسعود معاونی

 


https://telegram.me/moaveni_ir