زمان مطالعه تقریبی: 3 دقیقه

خبر کوتاه است و وحشتناک!!! برای کسانی که وبلاگ‌نویسی را با بلاگفا یا میهن‌بلاگ شروع کرده‌اند این دو نام یاد‌آور خاطرات بسیاری هستند. جمعه ۳۰ آیان ۱۳۹۹ بود که میهن‌بلاگ یکی از سرویس دهنده‌های قدیمی وبلاگ در ایران در یک اطلاعیه کوتاه خبر از تعطیلی سرویس‌های خود برای همیشه داد.

تعطیلی میهن‌بلاگ

بله بزودی میهن‌بلاگ هم به زباله‌دان کسب و کارهای اینترنتی ایرانی انداخته خواهد شد. برای من که سالیان سال از میهن‌بلاگ برای وبلاگنویسی استفاده می‌کردم بدتر از این خبر وجود نداشت. توی یک ماه گذشته یکی از گرفتاری های من بک‌آپ گیری از وبلاگ‌هایم بود، علیرغم اینکه امیدوار بودم که خیلی زود مدیران میهن‌بلاگ یا مقاماتی از وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر را تکذیب کنند. امّا ظاهرا قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد.

دلایل تعطیلی میهن‌بلاگ

دلایلی که مدیران این سایت برای بستن سرویس‌دهنده وبلاگی خود اعلام کردند:

  • دشواری نظارت بر محتوا و نظارت موجود در وبلاگ‌ها
  • قدیمی‌شدن زیرساخت‌ها و عدم وجود توجیه برای سرمایه‌گذاری های جدید
  • عدم توانایی در بروزرسانی یا ایجاد نرم‌افزارهای جدید وبلاگنویسی

طبق اطلاعیه میهن‌بلاگ دیگر امکان ایجاد وبلاگ جدید وجود ندارد و از ۳۰ آذر دیگر این سرویس‌دهنده برای همیشه به خواب ابدی فرو خواهد رفت و کاربران سابق باید هر چه سریعتر نسبت به بک‌آپ گیری یا کپی کردن محتواهای خود اقدام کنند. هر چند که این اتفاق هنوز نیفتاده ولی احتمالا تا چند روز دیگر شاهد خبرهای بدی خواهیم بود.

این در حالی است که این سایت الکسای ۲۴۵ ایران را دارد و برای کسانی که در حوزه فعالیت‌های اینترنتی و تولید محتوا هستند این عدد معنای بسیاری دارد. بسیاری از مخاطبان میهن‌بلاگ از این متعجب هستند که چرا مدیران این سرویس‌دهنده به دنبال راه‌های جدیدی برای درآمدزایی نیستند.

آیا شما مشاهیر استارتاپی مشهد را می‌شناسید؟ اگر نمی‌شناسید با من همراه شوید…

فقط خاموشی میهن‌بلاگ یا از بین رفتن تاریخ شفاهی وبلاگنویسی ایران

میهن‌بلاگ همواره بین ۱۰ سرویس وبلاگدهی مطرح ایران بوده است و سال‌های سختی را با کاربران خود سپری کرده است. امکانات ویژه این سرویس وبلاگدهی باعث می‌شد تا مخاطبان وفاداری داشته باشد.

بسیاری از وبلاگنویسان دلنوشته‌ها یا دستنوشته‌های خود را بدون هیچ دغدغه‌ای در میهن بلاگ منتشر می‌کردند. با حذف این سرویس‌دهنده بخش عظیمی از تاریخ شفاهی وبلاگنویسی ایران به گورستان دیجیتال خواهد پیوست.

درست است که به گفته مدیران میهن وبلاگ دیگر توجیه اقتصادی برای ادامه فعالیت وجود ندارد، امّا باید توجه داشت که حذف این سرویس به معنای نابودی تلاش چندساله نویسندگان بسیاری است که با عشق و علاقه به تولید محتوای ناب اشتغال داشتند.

۱۰ دلیلی که یک کسب و کار آنلاین شکست می‌خورد

در روزگاری که تب کسب و کار آنلاین داغ شده و به مناسبت خداحافظی میهن‌بلاگ از فضای آنلاین جا داره به دلایلی که کسب و کارهای آنلاین شکست می‌خورند بپردازیم:

در روزگاری که تب کسب و کار آنلاین داغ شده و به مناسبت خداحافظی میهن‌بلاگ از فضای آنلاین جا داره به دلایلی که کسب و کارهای آنلاین شکست می‌خورند بپردازیم:

  1. عدم آشنایی کسب و کارهای آنلاین با اصول بازاریابی
  2. نداشتن دانش فنی و زیرساخت لازم برای توسعه کسب و کار
  3. نبود برنامه‌ریزی درازمدت و ایجاد تحول براساس تغییرات تکنولوژیکی
  4. انتظارات نادرست و توقع یک شبه پولدار شدن!!!
  5. رهبری ضعیف و عدم شکل‌گیری کار تیمی
  6. سرمایه‌گذاری نکردن و ریسک پذیری پایین
  7. کیفیت پایین خدمات کسب وکارهای اینترنتی و برآورده نکردن نیاز مخاطبان
  8. عدم تمرکز بر روی یک موضوع
  9. تغییرناپذیر بودن و اصرار به انجام کار به یک شیوه تجربه‌شده و شکست خورده
  10. خلاقیت پایین که منجر به عدم نوآوری می‌شود.