زمان مطالعه تقریبی: 10 دقیقه

«دیگر هیچ نام مناسبی برای سایت شرکت ما وجود ندارد»، این جمله‌ای است که آن را بارها از زبان دیگران شنیده ایم و معنای آن این است که دیگر نمی‌توان یک دامنه مناسب را برای یک کسب و کار پیدا کرد. البته منظور از نام های مناسب، نام‌های کوتاه، شیک، گویا و شاید با پسوند دات‌کام باشند. اما اگر کمی خلاق باشیم، همواره دامنه‌هایی وجود خواهند داشت که مناسب کسب و کار ما می‌باشند و توانایی زیادی برای برند شدن دارند.

انتخاب دامنه مناسب برای یک سایت

اگر نگاهی به نام استارتاپ‌های جدیدی که وارد بازار می‌شوند بیندازیم، مشاهده می‌کنیم که این کسب و کارها با توجه به زمینه کاری که دارند سعی می‌کنند در نام‌گذاری شرکت و محصولات‌شان خلاقیّت داشته باشند. این خلاقیت و ابتکار کمک زیادی به آن‌ها می‌کند تا دامنه‌ای آزاد را برای خود پیدا کنند.

دامنه اینترنتی چیست و چه کاربردی دارد؟

دامنه اینترنتی همان آدرسی است که برای دسترسی به یک سایت در مرورگرمان وارد می‌کنیم. به عنوان مثال برای دسترسی به سایت گوگل در مرورگر خود www.google.com را وارد می‌کنیم. اینکه چرا هر سایتی به دامنه نیاز دارد به موضوعات شبکه و دیتا سنترها مربوط می‌شود. اگر بخواهیم بطور ساده و خلاصه دلیل نیاز به دامنه را بیان کنیم این طوری می‌شود گقت که:

هر سایتی برای اینکه در دسترس عموم قرار بگیرد نیاز دارد تا محتواهای خود را در فضای اینترنت(که ما آن را هاست یا host می‌نامیم) ذخیره کند. این فضا با یک شماره IP ورژن ۴ قابل دسترسی خواهد بود، مثلا ۱۹۸٫۶۴٫۳۱٫۴

مشکل اصلی که اینجا پیش می‌آید این است که بخاطر سپردن شماره IPها کار مشکلی است. بنابراین با استفاده از یک پروتکل شبکه‌ایی به نام DNS یا Domain Name Service که وظیفه ارتباط‌دهی بین شمارهIP و نام دامنه را برعهده دارد، مشکل فوق را حل می‌کنیم.

حالا هر سایت و فضای فایل‌های مرتبط با آن با یک دامنه اختصاصی یا همان دامین(Doamin) قابل دسترسی خواهد بود. نام دامنه کمک زیادی به در ذهن ماندن نام سایت‌های مختلف در ذهن مخاطبان می‌کند. امروزه یک دامنه اینترنتی، ابزاری مهم برای برندینگ می‌باشد. به گونه‌ای که بسیاری از افراد حرفه‌ای قبل از ثبت اسم شرکت، نام محصول، برند و آرم خود به دنبال ثبت دامنه‌ای متناسب با کسب وکار خود هستند.

خوب تا اینجا متوجه شدیم که دامنه چیست و چه ارزشی برای ما دارد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های یک دامنه مناسب برای کسب و کارمان می‌پردازیم.

اجزای یک دامنه

اجزای یک دامنه

یک دامنه از سه جزء اصلی تشکیل می‌شود:

  1. پروتکل: معمولا هر سایتی می‌تواند از دو پروتکل http و https استفاده کند. پروتکل https برای سایت‌های فروشگاهی و سایت‌های پرداخت اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البتّه از سال ۲۰۱۸ گوگل پیشنهاد داده که همه سایت‌ها با خرید گواهینامه‌های SSL از این پروتکل استفاده کنند. بسیاری از سئوکاران معتقدند داشتن SSL و استفاده از پروتکل https بر روی سئو تاثیر مثبتی خواهد داشت.
  2. نام دامنه: این همان قسمتی است که ما به دنبا انتخاب آن هستیم و برای هر سایتی منحصربفرد می‌باشد.
  3. پسوند دامنه: پسوند را با توجه به حوزه کاری و نوع فعالیتمان انتخاب می‌کنیم. مهمترین پسوندهای مورد استفاده در ایران عبارتند از:
    1. .ir
    2. .com
    3. .net
    4. .edu
    5. .org
    6. .ac

یک محتوای کاربردی دیگر:
چگونه یک کسب وکار مجازی را راه‌اندازی کنیم؟

۱۰ نکته مهم برای انتخاب یک دامنه مناسب

۱- یک دامنه مناسب باید کوتاه باشد

روز به روز شانس یافتن یک دامنه با تعداد حروف کم، سخت و سخت تر می‌شود. اگر شما بخواهید نام شرکت خود را به طور کامل در دامنه خود داشته باشید با مشکل تعداد حروف زیاد در دامنه مواجه خواهید شد. زیرا که اجازه ثبت شرکت‌ها با نام‌های ۴ بخشی صادر می‌شود و در این شرایط بازدیدکنندگان سایت دچار مشکل نگارشی خواهند شد. ضمن اینکه برگردان کلمه های فارسی به املای فینگلیش همواره منحصر به فرد نیست.

فرض کنید نام شرک شما وب افزار بیکران باشد، در این صورت دامین شما به این صورت خواهد بود: webafzarebikaran.com . در این دامنه افراد بسیاری با درج حروف صدادار مشکل دارند، حتی ممکن است در تلفظ بیکران هم دچار مشکل شوند.

خوب چاره کار چیست؟ در این شرایط بهتر است از یک نام خلاصه استفاده شود یا اینکه سعی کنیم یک نام تجاری متفاوت با نام شرکت خود انتخاب کنیم. باید توجه داشته باشیم که انتخاب دامنه مناسب می‌تواند بر روی ترافیک مستقیمی که کسب و کار ما دریافت می‌کند تاثیر بگذارد. پس اگر چندین روز هم بر روی انتخاب نام دامنه وقت بگذاریم ارزش خواهد داشت.

۲- تا حد امکان خط تیره و اعداد استفاده نکنید

هر چند در بسیاری از مواقع اعداد یا خط تیره می‌توانند راهگشا باشد ولی بهتر است این کار را انجام ندهیم. استفاده از اعداد و خط تیره در نام یک دامنه باعث می‌شود تا خوانایی آن کاهش پیدا کند و علاوه بر آن ممکن است کاربران دچار اشتباه شده و نام دامنه را بدون خط تیره وارد کنند و به سایت دیگری بروند یا با خطای عدم وجود سایت مواجه شوند.

۳-یک دامین خوب بیاد ماندنی است

شما نام‌های عمومی  را همواره به راحتی حفظ می‌کنید. دامنه‌هایی مانند art.com , fun.com در حافظه ماندگار هستند. در عین حال دامنه‌های دیگری هم وجود دارند که با وجود عمومی نبودن به راحتی حفظ می‌شوند. نام های مانند :google.com یا yahoo.com از این جمله‌اند که برخی تغییر شکل یافته‌اند و یا مخفف یک جمله و یا مفهوم خاص هستند.

خوش آوایی یک کلمه و آهنگین بودن نام سایت دارای اهمیت است به عنوان مثال irna.ir یک گزینه مناسب و irtin.ir یک گزینه نامناسب به نظر می‌رسد. در مورد سایت‌هایی با نام دو بخشی هم باید دقت کرد به عنوان مثال سایت alibaba.com  با سایت babaali.com  متفاوت است. در چنین شرایطی بهتر است ما در صورت آزاد بودن، هر دو دامنه را برای خود ثبت کنیم.

۴- یک دامنه خوب نباید با دیگر دامنه‌ها اشتباه شود

برخی افراد دامنه‌هایی را برای خود انتخاب می‌کنند که قبلا توسط افراد و شرکت های معتبر ثبت گردیده است، سپس با ایجاد تغییراتی جزیی، مشابه آن را برای خود ثبت می کنند مانند yahoo4ir.com. دقت شود در چنین مواردی شرکت‌ها حق پیگیری و شکایت و نهایتا تعطیلی سایت شما را خواهند داشت. پس سعی کنید از این روش‌ها استفاده نکنید.

۵- سعی کنید املای سخت و پیچیده‎ای را در نظر نگیرید

خواندن برخی از اسم‌ها سخت است مثلا قسطنطنیه. برخی از افراد در نام‌هایی که برای سایت خود انتخاب می‌کنند هم چنین حالتی را بو جود می‌آورند. به عنوان مثال: hooponopono.net

۶- یک دامنه خوب باید بیانگر فعالیت شما یا نوع آن باشد

یک نام خوب دامین باید به گونه ای باشد که هرکسی بتواند با مشاهده آن، نوع فعالیت شما را تشخیص دهد. البتّه احتمال اینکه شما نامی پیدا کنید که به صورت تک کلمه‌ای فعالیت‌تان را آشکارا بیان کند، بسیار اندک است با این حال شما می توانید با اضافه کردن برخی کلمه‌ها به کلمه پایه به دامنه خوبی دست پیدار کنید. به عنوان مثال bestfunny.com

۷- یک دامنه خوب باید مخاطبان شما را درست هدف بگیرد

شناخت دقیق از حوزه فعالیتی یا کسب و کاری می‌تواند بر روی تعیین نام دامنه و انتخاب پسوند متناسب با آن تاثیر بگذارد. شما می‌توانید از پسوندهای جدیدی مانند .ir, .tv, .to استفاده کنید. این انتخاب می تواند بر اساس حوزه کشور و یا تجارت خاص باشد.

۸- خرید دامنه از مالکان آن

در برخی از مواقع می توانید با استفاده از سایت who.is  مالکین وب سایت‌ها و اطلاعات تماسی آنها را یافته و با آن‌ها تماس بگیرید و دامنه آنها را با قیمت مناسب خریداری نمایید. در خرید دامنه سعی کنید تمامی ضوابط حقوقی را رعایت کنید و دقت کنید که دامنه خریداری شده توسط شما قبلا توسط موتورهای جستجو به عنوان اسپم شناخته نشده باشد.

۹- ثبت آی دی مرتبط با دامنه در شبکه‌های اجتماعی

امروزه علاوه بر ثبت دامنه مناسب، ثبت نام و آی‌دی مناسب در شبکه‌های اجتماعی نیز اهمیت دارد. قبل از اینکه دامنه‌ای را خریداری و به نام خود ثبت کنید به سراغ شبکه‌های اجتماعی مطرح نظیر لینکدین، اینستاگرام، توئیتر، فیس‌بوک، یوتیوب، آپارات و همچنین پیامرسان‌هایی نظیر تلگرام و واتس‌آپ بروید و بررسی کنید که آیا آی‌دی مرتبط با شما آزاد می‌باشد یا خیر.

در صورتی که در چندین شبکه اجتماعی مهم آی‌دی مدنظر شما رزرو شده بود سعی کنید آی‌دی مرتبط دیگری را بیابید یا اینکه یک نام دامنه جدید را برای سایت خود انتخاب کنید.

۱۰ -رقبای خود را بررسی کنید

قبل از انتخاب یک نام دامنه، به سراغ رقبای خود بروید و نام دامنه‌هایی که آن‌ها انتخاب کرده‌اند را مورد بررسی قرار دهید. معمولا آن‌ها از یک تعداد کلیدواژه برای تعریف اهداف خود استفاده می‌کنند، این کلیدواژه‌ها می‌تواند ایده‌های جدیدی را برای انتخاب نام دامنه مناسب به شما بدهد.

ایجاد یک سایت بدون نیاز به هیچ دانش فنی:
نقش سایت‌سازها در توسعه کسب وکارها

معرفی سایت‌هایی برای انتخاب نام دامنه مناسب

در حال حاضر ابزارهای بسیاری برای انتخاب نام دامنه بوجود آمده‌اند. سایت‌های بسیاری در این زمینه هستند که با کمک الگوریتم‌های اکتشافی سعی دارند بهترین گزینه‌ها را به ما معرفی کنند، در ادامه به بررسی برخی از این سایت‌ها می‌پردازیم.

  • Domainr: این سایت ابزاری آسان برای یافتن دامنه می‌باشد. اگر دامنه مدنظر شما قبلا رزرو شده باشد، این سایت پیشنهادات جدیدی را به شما ارائه می‌دهد.
  • NameSmith:این سایت براساس نام کلمه کلیدی که شما می‌خواهید در آنفعالیت کنید به شما پیشنهاداتی را ارائه می‌دهد.
  • NameCHK: این ابزار به شما کمک می‌کند تا در کنار دامنه، وضعیت شبکه‌های اجتماعی را هم مورد بررسی قرار دهید.
  • Flynic: سایت فلای نیک یک سایت ایرانی است که لیستی از آخرین دامنه‌های آزادشده .ir را به شما معرفی می‌کند. شما می‌توانید با کمک این سایت به ثبت دامنه‌های آزاد شده بپردازید یا از آن‌ها ایده‌های جدیدی بگیرید.
  • Wordoid: این سایت علاوه بر بررسی وضعیت دامنه‌های جستجو شده تا ۱۰ دامنه پیشنهادی جدید براساس ترکیب کلمات کلیدی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

تغییر دامنه و مشکلات آن

این امکان وجود دارد که در آینده نام دامنه سایتی را عوض کنیم، ولی تغییر نام دامنه هزینه‌های مالی و فنی بسیاری را بوجود خواهد آورد و ممکن است ضربه‌های جبران ناپذیری را از لحاظ سئو به یک کسب و کار وارد کند. به همین دلیل بهتر است در انتخاب نام دامنه دقت کنیم و با حساسیت زیادی دامنه سایت خود را انتخاب کنیم.