زمان مطالعه تقریبی: 6 دقیقه

آشنایی با شاخص های کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator) در بازاریابی برای هر بازاریاب آنلاینی (Online Marketer) وبرندی ضروری است، زیرا با کمک KPI ها می‎توان به تلاش‎ها مسیر داد و نتایج کمپین‎های تبلیغاتی را بررسی کرد. برای آنالیز درست کمپین‎های تبلیغاتی قبل از هرچیزی بایستی با شاخص‎های بازاریابی به خوبی آشنا شد و نحوه دستیابی به آن‎ها را فراگرفت.

شاخص های کلیدی عملکرد

شاخص های کلیدی عملکرد در مارکتینگ

شاخص های کلیدی عملکرد یا همان KPI ها پارامترهایی قابل اندازه‎گیری می‎باشند که نشان‎دهنده میزان پیشرفت در دستیابی به یک هدف تجاری می‎باشند. شاخص‎های بازاریابی، مقادیر قابل اندازه‎گیری هستند(ماهیت عددی دارند یا قابلیت تبدیل شدن به عدد و رقم را دارند) که می توانند نشان‎دهنده میزان تحقق اهداف خاص در یک کمپین تبلیغاتی باشند.

شاخص‎های کلیدی عمکلکرد می‎توانند میزان اثربخشی بازاریابی را در طول یک کمپین تبلیغاتی نشان دهند. KPI های آنلاین که در دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می‎گیرند با شاخص‎های مورد استفاده در بازاریابی‎های سنتی متفاوت هستند. پارامترهای موجود در بازاریابی دیجیتال بایستی بصورت مداوم اندازه‎گیری شوند و بهبود داده شوند تا وضعیت یک کسب و کار رشد یابد.

اگر می‎خواهید در زمینه بازاریابی آنلاین فعالیت کنید بایستی با KPI های مختلف که در زمینه‎های مختلف به کار گرفته می‎شوند آشنا شوید و اهمیت آنها را به درستی درک کنید.

آشنایی با راه اندازی کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی آنلاین

دلایل اهمیت KPI ها در بازاریابی

شاهص های کلیدی عملکرد در بازاریابی به شما کمک می‎کنند تا بدانید:

  • به کجا می‎روید(اهداف کاری و تجاری خود را بشناسید)
  • نحوه رسیدن به اهدافتان را بدانید
  • بررسی نتایج بدست آمده و راههای رسیدن به این نتایج
  • چگونه می‎توان مسیرهای بهتری را بای آینده تدوین کرد
  • و…

بدون داشتن KPI های قوی، ایجاد کمپین‎های بازاریابی با استراتژی قوی و همچنین ارزیابی نتایج بازاریابی بسیار دشوار خواهد بود. شاخص‎های بازاریابی به بازاریابان کمک می‎کنند تا بتوانند ارزش کمپین‎های تبلیغاتی خود را به مدیران ارشد خود نمایش دهند.

معرفی ۱۷ شاخص کلیدی عملکرد در بازاریابی آنلاین

امروزه مهندسین داده و آنالیزورها انواع KPI های مختلف را در حوزه‎های بازاریابی تولید کرده‎اند. این معیارها با توجه به اهداف سازمان‎ها تدوین می‎شوند. در اینجا یک لیست از عمومی‎ترین و ارزشمندترین KPI های در حوزه دیجیتال مارکتینگ را معرفی می‎کنیم:

۱- تعداد تبدیل (Number of Conversion)

یک تبدیل(Conversion) زمانی اتفاق می‎افتد که یک کاربر اقدام خاصی را انجام دهد. برای کمپین‎های بازاریابی شاهد انواع مختلفی از تبدیل‎ها هستیم:

  • تعداد ایمیل بازشده
  • کلیک شدن روی بک‎لینک
  • پرشدن یک فرم
  • خوانده شدن یک شماره تلفن
  • انجام یک کار یا …

۲- نرخ تبدیل(Conversion Rate)

فرمول نرخ تبدیل

نرخ تبدیل یک مقدار درصدی است که از تعداد تبدیل به تعداد کل بازدیدها بدست می‎آید.

۳- هزینه هر تبدیل(Cost Per Conversion)

فرمول هزینه هر تبدیل

هزینه هر تبدیل، مقدار پولی است که برای تبدیل مدنظر صرف‎می‎کنید.

۴- تعداد سرنخ(Number of Leads)

Lead یا سرنخ زمانی رخ می‎دهد که مخاطبین شما آمادگی لازم برای تبدیل به یک مشتری بالقوه شدن را پیدا کنند. مثل زمانی که مخاطبین یک برند علاقمند می‎شوند تا از محصولات آن برند خرید کنند.

۵- هزینه هر سرنخ(Cost Per Lead)

هزینه هر سرنخ

هزینه سرنخ، مقدار پولی است که برای هر Lead جدید اختصاص می‎یابد.

۶- تعداد نسخه نمایشی(Number of Demos)

تعداد دموهای محصول ارائه شده به مشتریان بالقوه است. این شاخص کلیدی عملکرد در تعیین ارزش یک محصول می‎تواند مورد استفاده قرار گیرد.

۷- مشتریان جدید(New Customers)

تعداد مشتریان یک شاخص بازاریابی ساده امّا مفید برای نمایش روند بازاریابی یک سازمان می‎باشد.

۸- هزینه جذب مشتری(Cost of Customer Acquisition)

هزینه جذب مشتری جدید

مقدار پولی که هزینه می‎شود تا یک مشتری به سوی یک برند جذب شود.د

۹- رشد فروش(Sales Growth)

این شاخص کلیدی عملکرد بر اساس دو شاخص دیگر یعنی تغییر در تعداد فروش یا تغییر در سطح درآمد بدست می‎آید.

۱۰- رتبه جستجو(Search Ranking)

یکی از رایج‎ترین KPI های بازاریابی دیجیتال می‎باشد که برای نظارت بر صفحات نتایج جستجو(SERPs) بکار می‎رود.

۱۱- رتبه الکسا(Alexa Rank)

یک رتبه مهم که نشان‎دهنده وضعیت سایت‎ها از لحاظ میزان ترافیک و جایگاه آنها در بین سایت‎های دیگر می‎باشد.

۱۲- ترافیک طبیعی(Organic Site Traffic)

ترافیک ارگانیک هر سایت که از طریق موتورهای جستجو به آن سایت وارد می‎شوند.

یک محتوای مفید برای شما : چطور یک محتوا را به صفحه اول گوگل برسانیم؟

۱۳- ترافیک ارجاعی به سایت(Referral Site Traffic)

ترافیک ارجاع شده به یک سایت از طریق دیگر سایت‎ها را نمایش می‎دهد.

۱۴- شاخص کلیدی عملرد ؛ ترافیک اجتماعی(Social Traffic)

ترافیک اجتماعی نشان‎دهنده میزان ترافیک ارسالی از سوی شبکه‎های اجتماعی به یک وب‎سایت می‎باشد.

معرفی شاخص های رسانه های اجتماعی و نحوه محاسبه آنها

۱۵- اشتراک‎گذاری در شبکه‎های اجتماعی(Social Shares)

اشتراک‎گذاری در شبکه‎های اجتماعی، نشان‎دهنده میزان وایرال‎شدن یک محتوا در رسانه‎های مختلف می‎باشد.

۱۶- تعداد ذکر نام یک نام(Number of Press Mentions)

تعداد منشن شدن یا معرفی شدن یک برند در رسانه‎های اجتماعی مختلف می‎تواند یک شاخص کلیدی عملکرد برای بازاریابی باشد. این شاخص نشان‎دهنده جایگاه یک کسب و کار در بین جامعه مخاطبان هدف می‎باشد.

۱۷- تعداد لینک‎های ورودی(Number Link of Inbounds)

لینک‎های ورودی، لینک‎هایی هستند که از رسانه‎ها و وب‎سایت دیگر به یک سایت اشاره میکنند. این لینک‎ها ترافیک را به سمت سایت هدف می‎فرستند و اعتبار دامنه را بهبود می‎دهند. این شاخص بازاریابی در سئو و افزایش بار ترافیکی تاثیر مثبتی دارد.

مانیتورکردن شاخص‎های بازاریابی

با توجه به کسب و کارهای مختلف، می‎توان لیستی از شاخص های کلیدی عملکرد موردنظر را تهیه کرد. بایستی با کمک ابزارهای مختلف مقادیر شاخص‎های بازاریابی را بصورت دوره‎ای و مستمر محاسبه کرده و میزان بهبود یا اُفت آنها را مدنظر قرار داد.

آنالیز درست شاخص‎ها می‎تواند حال و روز یک کسب و کار را به خوبی نمایش دهد. با کمک شاخص‎ها می‎توان قبل از وقوع یک مشکل، پیش‎بینی های لازم را کرد و راهکارهای مناسبی را برای آن در نظر گرفت.

منبع: وبلاگ الکسا