زمان مطالعه تقریبی: 11 دقیقه

تا زمانی که ” محتوا پادشاه است ” و بر تخت سلطنت خود قرار دارد ، نویسنده یک محتوا صدراعظم خواهد بود . اینجا است که یک سوال اساسی ذهن بسیاری را به خود مشغول می کنند که در استخدام نویسنده (تولیدکننده محتوا) چه ویژگی هایی را باید در نظر بگیریم ؟

 اهمیت استخدام نویسنده

در حال حاضر تولید محتوا برای برندها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار گردیده است . قطعا یک محتوای ناب تنها می تواند توسط یک نویسنده قوی آفریده شود . چگونه می توانیم بهترین نویسندگان را برای کارخانه نویسندگی خود بیابیم (توجه شود که تنها کارخانه ایی که کمترین هزینه را برای تولید دارد و می تواند یک شخص یا برند را خیلی سریع به درآمدزایی بالا برساند ، کارخانه نویسندگی/تولید محتوا می باشد) .

برای اینکه بتوانید یک کارخانه با کیفیت در تولید محتوا را برای خود ایجاد کنید به نویسندگانی زبده و وفادار نیاز دارید . بسیاری از متخصصان دیجیتال مارکتینگ معتقدند که بهترین راه برای ایجاد یک تیم قوی از نویسندگان این است که شما اقدام به آموزش نیروهای درونی سازمان خود کنید . این شیوه شاید از جنبه وفاداری نیروها بسیار ارزشمند باشد ، امّا باید توجه داشت که این روش همیشه ارزان ترین یا عملی ترین گزینه برای استخدام نویسندگانتان نخواهد بود .

در این پست سعی داریم راهکارهایی را معرفی کنیم که به شما کمک می کند تا بهترین نویسندگانی که امکان تولید محتوای بهینه شده برای موتورهای جستجو را دارند بیابید و آن ها را به استخدام خود درآورید . برای رسیدن به این هدف ۵ گام اساسی زیر را مطالعه کنید و سعی کنید آنها را در فرآیندهای مصاحبه و استخدام خود بکار گیرید :

۱- چه کسانی به عنوان نویسندگانی سئوکار محسوب می شوند ؟

انتخاب یک نویسنده جدید واجد شرایط دقیقا مانند انتخاب یک عشق جدید می باشد . نویسندگان جدیدی که شما با آنها مصاحبه می کنید ، شاید عملکرد قابل قبولی بر روی کاغذ داشته باشند و تصویر رویایی از خود در ذهن شما بسازند ، امّا آیا در عمل آنها می توانند در مورد توانایی هایشان به شما اطمینان بخشند .

نویسنده سئوکار

حقیقت بسیار سخت تر از آن چیزی است که شما فکر می کنید . همانند ماجراهای رمانتیک و عاشقانه که بهتر آنست قبل از عاشق شدن و دلباختن به شناخت بیشتری از معشوق دست یافت ، شما باید قبل از بکارگیری نویسنده مدنظرتان به شناخت کاملی از نویسنده خود دست یابید . در عشق ، ممکن است شما چشمان خود را بر روی بسیاری از نقاط ضعف معشوقتان ببندید . امّا در انتخاب یک نویسنده شما باید کاملا بینا ، هوشیار و حساس باشید .

آگاه باشید که استخدام یک نویسنده خوب چندان شباهتی به جلسه های استخدام معمول ندارد . هرچند رزومه نویسنده می تواند خیلی مهم باشد ولی شما باید در جلسات استخدام بیش از مدارک و شواهد به حس خود اعتماد کنید . شما باید در چنین جلساتی به موارد مهم زیر پی ببرید :

  • ۱- از ابتدا برای شما شفاف باشد که نویسنده شما چه درکی از اصول اولیه نویسندگی دارد . اصول پایه ای نظیر دستور زبان ، تلفظ ، املاء و شناخت ساختارهای زبانی باید در هر نویسنده ای وجود داشته باشد . شما می توانید با برقراری ارتباط کلامی و نوشتاری با نویسنده خود به چنین مواردی پی ببرید . سعی کنید ایمیل هایی را به نویسنده ارسال کنید و حس خود را از پاسخ های نوشته شده توسط او مورد ارزیابی قرار دهید .
  • ۲- یک نویسنده توانا در نوشتن محتوای بهینه برای موتورهای جستجو (نویسنده سئوکار) بایستی به خوبی از ساختار یک موتور جستجو شناخت داشته باشد و دقیقا بداند که یک موتور جستجو از او چه محتوایی را می خواهد . توجه داشته باشید که همه موتورهای جستجو از یک نویسنده انتظار دارند که براساس خواسته های مخاطب ، محتوا تولید کند و نه برپایه الگوریتم های موجود در موتورهای جستجو .
  • ۳- نمونه کارهای دریافتی از نویسندگان خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید . در برخی موارد یک مقاله ممکن است بسیار سطح بالا بنظر برسد اما همچنان نمره خوانایی کمی داشته باشد . این بدان معنا می باشد که شفافیت نوشته در حدمطلوبی نمی باشد و آن نوشته برای خواننده مصرف چندانی ندارد .
  • ۴- اگر شما به دنبال یک نویسنده خوب می گردید که قواعد سئو را هم رعایت کند باید به فکر استخدام نویسنده ای باشید که همزمان یک سئوکار هم باشد . ممکن است نویسنده شما یک سئوکار باشد و بتواند ترافیک مناسبی را به سمت سایت شما انتقال دهد امّا سوال مهمی که اینجا پیش می آید این است که آیا او خواهد توانست ترافیک ایجاد شده را به هدف شما برساند ؟ یک نویسنده حرفه ای باید درک بالایی از مباحث روانشناسی و تاثیر آن بر مخاطب خود داشته باشد . اگر شما بتوانید چنین نویسندگانی را به استخدام خود درآورید ، مطمئن باشید که جادوی بزرگی در کسب و کار و تجارت شما به وقوع خواهد پیوست .
  • ۵- در نهایت نویسنده ای را بیابید و استخدام کنید که قادر به برقراری رابطه خوبی با مخاطبان باشد . یک نویسنده باید درک کاملی از شرایط مخاطب داشته باشد . به عنوان مثال اگر یک نویسنده درباره قرص های لاغری ، محتوا تولید می کند باید با شرایط و مشکلات افراد چاق آشنا باشد .

این که آیا نویسنده شما در جلسه مصاحبه می تواند توانایی های خود را در تمامی موارد بالا به شما نشان دهد یا نه ، کمی مشکل بنظر می رسد . امّا هرگز نگران نباشید شما باید از قبل یک روایت داستانی را برای نویسنده خود در نظر بگیرید و رفتارها و کلمات وی را در برخورد با این داستان مورد بررسی قرار دهید .

(پ. ن : نویسنده سئوکار نویسنده ای است که علاوه بر آشنایی با اصول نویسندگی با ساختار موتورهای جستجو نیز آشنا می باشد و می تواند محتوایی بهینه شده ای را برای موتورهای جستجو ارائه نماید).

۲- نویسندگان خود را از کجا بیابم ؟

شما در هر جایی می توانید یک نویسنده خوب را برای خود بیابید . یکی از راههای ساده برای یافتن بهترین نویسندگان سئوکار این است که در رسانه های اجتماعی به دنبال افرادی باشید که محتواهای بلند و طولانی تولید می کنند . چنین محتواهایی به شما این امکان را می دهد که به راحتی با قلم نویسندگان خود آشنا شوید و توانایی های ذاتی آنها را بشناسید .

از طرفی دیگر شما باید حتما به گروه های کپی رایترها و سئوکاران در شبکه های مانند فیس بوک ، لینکدین و انجمن های تخصصی در گوگل پلاس بپیوندید . شما در چنین فضاهایی با آخرین مباحث در حوزه نویسندگی و سئو آشنا می شوید و هم چنین می توانید افرادی که توانایی های مورد نیاز شما را دارند به جلسات مذاکره و مصاحبه دعوت کنید . معمولا بسیاری از نویسندگان حرفه ای نمونه کارهای خود را در لینکدین منتشر می کنند و از مخاطبان خود بازخوردهای لازم را می گیرند .

شما می توانید در چنین فضاهایی با آسودگی بیشتری به بررسی توانایی نویسندگان مدنظرتان بپردازید و بدون کمترین شک و تردیدی بهترین انتخاب ها را انجام بدهید . این کار امکان ایجاد یک جامعه سازی هدفمند را برای شما به ارمغان خواهد آورد .

۳- آیا من نیاز به یک دستورالعمل اجرایی استاندارد (SOP) برای نویسندگانم دارم ؟

“بله ، شما نیاز به یک SOP دارید ، برای یک میلیون بار تکرار می کنیم شما حتما یک SOP می خواهید ” .

آیا شما به دنبال استخدام یک نویسنده ای هستید که همزمان برای شما و چندین شرکت دیگر کار می کند ؟ اگر چنین است شما باید نگرانی های اساسی درباره سبک نوشتن ، ساختار تولید محتوا ، نحوه ارائه کار ، زمان بندی ارائه ، کیفیت محتوا ، ویراستاری متن و … داشته باشید . دستورالعمل اجرایی استاندارد (Standard Operating Procedures) یا همان SOP به شما کمک خواهد کرد تا بتوانیم احتمالات مختلف را درباره نویسندگان خود حدس بزنید و کیفیت محتوای تولیدی نویسندگان خود را رصد کنید و مشکلات احتمالی را به حداقل برسانید .

دستور العمل استاندارد اجرایی

(در این جا به طور مفصل به تعریف SOP پرداختیم ، مطالعه آن را به شما خواننده عزیز توصیه می کنیم) .

حقیقت تلخ آن است که صاحبان کسب و کارها ، تلاش چندانی را برای جذب با کیفیت ترین نویسندگان انجام نمی دهند . آنها تلاش می کنند که نویسندگان خود را برای مدّت طولانی حفظ نمایند . نویسندگان ممکن است در کار خود دچار اشتباهات و خطاهای مختلفی باشند . در اینجا است که SOP راهگشای نویسندگان و صاحبان کسب و کارها خواهد بود . توجه شود که در برخی منابع به جای SOP از اصطلاح سند راهبردی تولید محتوا استفاده می شود که البته تفاوت هایی هم با SOP دارد .

نوشتن SOP ها در ابتدا کاری طولانی و بیهوده بنظر می آید . امّا خبر خوب این است که بعد از مدّتی نویسندگان شما شاهد ذخیره شدن صدها ساعت کاری خواهند بود . البتّه طراحی یک SOP موثر کاری مشکل و پیچیده می باشد و شما نیاز دارید تا به مشورت با یک مشاور عالی در این زمینه بپردازید .

SOP به راحتی بازده سرمایه گذاری ها را افزایش خواهد داد و ROI (نرخ بازگشت سرمایه) را برای شما به شکل قابل توجهی بهبود خواهد داد . همچنین دیگر شما شاهد استرس های کاری بر نویسندگان خود نخواهید بود و آنها را خوشحال تر و با انرژی تر در کار مشاهده خواهید کرد .

۴- چقدر باید برای کپی رایتینگ هزینه کنیم ؟

یک انسان عاقل باید آن مقدار هزینه پرداخت کند که بیش از آن بتواند درآمد داشته باشد . این اصل اساسی در پرداخت پول به یک نویسنده می باشد . البتّه کمبود نویسنده ، ویراستاربودن خود نویسنده ، جذاب بودن نویسنده ، میزان نیاز به آموزش نویسندگان ، سبک نوشتاری نویسنده ، چندزبانه بودن نویسنده(مثلا انگلیسی ، عربی ، فارسی) و .. می تواند از عوامل تاثیرگذار در حقوق یک نویسنده باشد .

درهنگام استخدام یک نویسنده سعی کنید تمامی موارد جانبی را مدنظر قرار دهید . مثلا تعیین تامین کننده منابع مورد نیاز نویسنده ، حضور نویسنده در دفتر یا دورکاری ، مجوز نوشتن برای شرکت های دیگر و… از موارد مهمی است که باید به آنها توجه کرد . شما باید از نویسنده خود انتظار داشته باشید که در ازای حقوق دریافتی با کیفیت ترین محتوا را تحویل شما دهد . نویسنده شما باید بداند که محتوای او می تواند تا چه میزانی در رشد کسب و کار شما تاثیر داشته باشد .

۵- ارزش آفرینی نویسنده به چه میزانی است ؟

سوال مهم این است که محتوای سئو شده توسط نویسنده آیا ارزش لازم را برای شما فراهم خواهد کرد ؟ باید توجه داشت که محتوایی که برای موتورهای جستجو بهینه شده است همانند هر محتوای دیگری است . زمانی که با کیفیت ترین نویسندگان را استخدام می کنید ، محتوای باکیفیت تری باید داشته باشید . چنین محتوایی باید ترافیک بیشتری را برای شما به ارمغان آورد و رتبه بندی سایت شما را بهبود بخشد .

موضوع مهم این است که این ترافیک تا چه مقداری می تواند برای شما درآمدزا باشد . اگر شما می توانید از ترافیک ورودی که از نوشتن های نویسندگانتان به سوی شما گسیل می شود استفاده ببرید ، نویسندگانی ارزشمند را در اختیار دارید . بنابراین در هنگام استخدام یک نویسنده به میزان ارزش آفرینی که یک نویسنده به مجموعه شما می دهد هم توجه داشته باشید .

گردآوری و نویسنده : مسعود معاونی

منبه : سرزمین بازاریابی