زمان مطالعه تقریبی: 4 دقیقه
پیشرفت در فناوری های پرداخت پول نقش مهمی در افزایش کیفیت زندگی روزمره مردم دارد . فناوری های جدید همواره فرصت ها و چالش هایی را ایجاد می کنند . همواره سرعت به عنوان یک آیتم کلیدی برای استفاده از فناوری های جدید پرداخت وجه مطرح بوده است و از طرفی تامین امنیت و قابلیت اعتماد هم دارای اهمیت ویژه ای می باشد .
امروزه همه محققین به دنبال ارائه راه حل های برای حذف پول فیزیکی از تجارت و اقتصاد می باشند . آن ها برای تحقق این هدف استفاده از روش های الکترونیکی را پیشنهاد می کنند و برای تامین امنیت این روش ها به کارگیری کارت های اعتباری و اطلاعات بومتریک را پیشنهاد می کنند .
روند پرداخت الکترونیک از سال ۱۹۶۰ آغاز گردید و در تکامل و پیشرفت تجارت الکترونیک نقش غیر قابلل انکاری را داشته است . هدف ما در این پست این است که به معرفی انواع روش های پرداخت در معاملات بپردازیم . شکل زیر روند تکاملی روش های پرداخت را به خوبی نمایش می دهد .

پرداخت های الکترونیکی

در روش JW که در واقع همان روش پرداخت سنتی است هم فروشنده و هم خریدار نیاز است که در محل معامله حضور داشته باشند . در مدل ۳E با استفاده از کارت های اعتباری و چک های الکترونیکی ، پرداخت به صورت غیر خضوری صورت می پذیرد . این روش از مکانیزم های مختلف پرداخت الکترونیکی بهره می برد . با پیشرفت تکنولوژی های بی سیم روش های پرداخت الکترونیک هم رشد قابل توجه ای داشته اند . به مرور زمان احساس نیاز به پول های بین المللی که برای همه کشورها قابل دسترسی باشد مطرح گردید . بیت کوین و لیت کوین به سرعت در فضای مجازی مطرح شدند ولی اشکال اساسی آن ها این بود که هیچ کس بر این پول ها نظارت نمی کرد و این موضوع می توانست مورد سوء استفاده کلاهبرداران قرار گیرد . کلاهبرداران می توانستند برای فعالیت های غیرقانونی خود از این پول ها بهره ببرند .
با توجه به شرایط فوق بسیاری از نهادها و شرکت ها به دنبال توسعه روش های Peer to Peer بودند تا با بهره گیری از گوشی های هوشمند انتقال و تبادل پول مجازی را سریع تر و امن تر نمایند . در سال ۱۹۷۷ در فنلاند اولین زمزمه های بانکداری الکترونیک به وسیله SMS شنیده شد . از آن روز برنامه های بانکداری مرتبط با گوشی های هوشمند رشد زیادی داشته اند . البته هم زمان با این رشد کار هکرها در یافتن طعمه هایشان آسان تر شده است .
در اکتبر ۲۰۱۴ ، شرکت Apple به معرفی تکنولوژس جدیدی پرداخت . در این دستگاه های جدید به کمک آنتن های NFC با یک ترمینال Pos ارتباط برقرار می شود . در واقع گوشی هوشمند دارای تکنولوژی  NFC اطلاعات حساب بانکی کاربر را در اختیار دارد و با نزدیک شدن به دستگاه NFC خوان مبلغ مربوطه را از حساب شما کسر می کند . در این شیوه معمولا از اثر انگشت برای تایید هویت استفاده می شود .

دستگاه NFC خوان

 پیشرفت های زیادی در روش های پرداخت در سالیان اخیر به وقوع پیوسته است اما از لحاظ مشتریان هنوز این روش ها کامل و امن نمی باشند . طبق آمار در سال ۲۰۱۵ ، ۶۷% از مردم اعلام کردند که ترجیح می دهند تا از پول نقد برای معاملات خود استفاده کنند و این نشان می دهد هنوز چالش های زیادی در راه پرداخت های غیر حضوری وجود دارد .

نویسنده و گردآورنده : مسعود معاونی
منبع :اینجا کلیک کنید
تاریخ انتشار : ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
کد مطلب : A05021396.1

https://telegram.me/moaveni_ir