وب سایت الکسا چه چیزی به ما می گوید ؟

وب سایت الکسا (Alexa) که از زیرمجموعه های آمازون می باشد به عنوان مرجعی برای سئو سایت و استفاده از خدمات آماری درباره وضعیت سایت محسوب می شود. بسیاری از خدمات این وب سایت دارای هزینه می باشد، اما امکانات رایگان آن نیز برای کسب و کارهای تازه تاسیس و سایت های نوپا می تواند راهگشا باشد.

سایت الکسا

در ادامه به معرفی بخش‎های مختلف این وب سایت می پردازیم و بررسی می‎کنیم که آمارهای سایت الکسا چه چیزی را به ما اعلام می کند.

معرفی اجزای مختلف در سایت الکسا

برای شروع کار بایستی نام سایتی که می‎خواهیم بررسی کنیم را در باکس مربوط سرچ کنیم یا می توانیم به آدرس https://alexa.com/siteinfo/yourdomain برویم(به جای yourdomain نام سایت مدنظرتان را وارد کنید). در تغییرات جدید سایت الکسا در اولین بخش با فرصتهای موجود در کلمات کلیدی (Keyword Opportunies Breakdown) مواجه می‎شویم. این بخش از ۴ قسمت تشکیل شده است که در ادامه این بخش را به صورت جدی‎تر بررسی می کنیم.

در بخش بعدی Top Keywords را مشاهده می‎کنیم که شامل ۵ کلمه کلیدی که بیشترین ترافیک را به یک سایت انتقال می‎دهند می باشد. در بخش Comparsion Metric شاهد ترافیک جستجو، نرخ پرش(Bounce Rate) و تعداد سایت های لینک داده به یک سایت و رقبایش می‎باشیم.

در بخش SIMILAR SITES BY AUDIENCE OVERLAP سایت‎هایی که از لحاظ بازدیدکنندگان و کلمات کلیدی مشابه سایت مورد بررسی می‎باشند را مشاهده می‎کنیم هر چه نمره همپوشانی بالاتر باشد نشان دهنده تطابق بیشتر بین دو سایت می‎باشد.

در بخش ALEXA RANK 90 DAY TREND رتبه یک سایت را در ۹۰ روز گذشته مشاهده می‎کنیدو در Daily Time on Site مدت زمان حضور برروی سایت مورد بررسی توسط بازدیدکنندگان نمایش داده می‎شود.

معرفی کلمات کلیدی

فرصت های کلمات کلیدی در الکسا

در این بخش با ۴ جز اصلی مواجه هستیم:

  • در قسمت Keyword Gaps کلمات کلیدی نمایش داده می‎شوند که سایت مورد بررسی برروی آنها چندان فعالیت نکرده است. در صورت برنامه‎ریزی درست می‎توان از این کلمات ترافیک مناسبی را به سوی سایت انتقال داد. این دسته از کلمات کلیدی بیشتر توسط رقبا مورد استفاده قرار می‎گیرند و ترافیک خوبی از آن کلمات دریافت می‎کنند..
  • در قسمت Easy to rank keyword شاهد کلمات کلیدی محبب با قدرت رقابتی کم هستیم. این دسته از کلمات می‎توانند به آسانی توسط سایت مورد بررسی پوشش داده شوند.
  • در قسمت Buyer keyword کلمات کلیدی نمایش داده می‎شوند مه قصد و نیت بازدیدکنندگان برای خرید را نشان می‎دهند. اگر برروی این کلمات کار شود می‎توان مخاطب را به یک مشتری بالقوه تبدیل کرد.
  • و نهایتا در قسمت Optimization opportunies کلماتی را می‎توان دید که فرصت‎های جدیدی برای بهینه سازی کلمات کلیدی به ما می‎دهد.

آنالیزهای رقابتی در سایت الکسا

آنالیز رقابتی در سایت الکسا

در این قسمت می‎توان منابع ترافیک(Traffic source)، سایت‎های ارجاع‎دهنده(Referal Sites) و کلمات کلیدی اصلی(Top Keywords) را مشاهده کنید. این قسمت اطلاعات خوبی در مورد سایت شما یا سایر رقبا در اختیارتان می‎گذارد.

آنالیز مخاطبان

همپوشانی مخاطبان

در ان قسمت می‎توان هم‎پوشانی مخاطبان یک سایت با دیگر سایت‎ها را مشاهده کرد. همچنین علاقمندی‎های آنها را می‎توان مورد بررسی قرار داد.

آمارهای ترافیکی الکسا

آمارهای ترافیکی سایت

در این بخش آمارهای ترافیکی سایت را مشاهده می‎کنیم. رنک جهانی سایت، رنک کشوری یک سایت، بازدیدکنندگان سایت، ملیت و منابع ترافیکی را می‎توان از این قسمت مشاهده کرد.

در قسمت Site Metrics می توان سه شاخص مهم در تعامل با کاربران را مشاهده کرد. این شاخص‎ها عبارتند از :

شاخص‎های تعاملی
  • Daily Pageview Per Visitor : این شاخص نشان‎دهنده میانگین بازدید صفحات در روز توسط بازدیدکنندگان می‎باشد. هرچه این مقدار افزایش داشته باشد بهتر است.
  • Daily Time on Site : مدت زمان حضور در سایت توسط هر بازدیدکننده را نمایش می‎دهد. این زمان هرمقدار بالاتر باشد بهتر است.
  • Bounce Rate : نرخ پرش یا بونس‎ریت نشان دهنده خروج کاربران از سایت بدون داشتن کمترین تعامل با محتواها می‎باشد. این عدد به صورت درصدی نمایش داده می‎شود و هر میزان مقدار آن کمترباشد بهتر است.

و در نهایت در قسمتSite Flow نشان داده می‎شود که بازدیدکنندگان قبل و بعد از سایت هدف چه سایتهایی را بازدید کرده اند. این اطلاعات می‎تواند برای تبلیغات یک لینک‎سازی مورد استفاده قرار گیرند. در قسمت Total sites linking in هم تعداد سایت‎های که به سایت مورد بررسی لینک داده اند مشاهده می‎شود.


مطالب مرتبط:


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *