مشکلات، پیچیدگی و محدودیت ها در بکارگیری IT

مشمشکلات و محدودیت های آی تی
محدودیت های آی تی

استفاده از فناوری اطلاعات در شئونات مختلف جامعه همراه با مشکلات، نارسائی ها و محدودیت های خاص خود می باشد که برخی از آنها عبارتند از:

  • وجود پیچیدگی ذاتی بدلیل گسترش استفاده از تکنیک های نرم افزاری و سخت افزاری متحول و پیچیده

  • عدم وجود زیر ساختهای مناسب و محدودیت در ایجاد آنها

  • وجود نارسائی در استفاده از فناوری اطلاعات در ارگانهای مختلف

  • عدم وجود پیوستگی و تجمع و جامعیت در رابطه با استفاده از این فناوری در کشور

  • عدم وجود هماهنگی ساختار یافته و مستمر سازمانهای ذیریط

  • عدم وجود منابع، مستندات کافی و دانش کلاسیک و ساخت یافته در در کشور

  • عدم قطعیت راه حل های ارائه شده در جهان از نقطه نظر عملکرد و امنیتی و حفاظتی

  • عدم تخصص گرائی اصولی و گرایش به چند تخصصی به دلیل عدم درک صحیح فناوری اطلاعات در جامعه

  • عدم وجود سازمان های متولی و هماهنگ کننده

  • کمبود مدیریت کارآمد و آگاه و به روز

  • محدودیت های قانونی و کشوری

این نکته بایستی بصراحت روشن گردد که فناوری اطلاعات انجام امور و کارهای مختلف را آسان می گرداند ولی بهیچوجه انجام پروژه ها و کارهای مختلف در سطح وسیع در رابطه با این فناوری کار ساده ای نیست و بلکه تمهیدات و تدبیرات خود را طلب می کند. ساده انگاری در مورد این فناوری پیامدهایی از قبیل صرف هزینه های سنگین و از دست دادن زمان و در نهایت ایجاد بدبینی در جامعه را بدنبال خواهد داشت که غیر قابل جبران خواهد بود. دلیل این ادعا وجود پروژه های پرهزینه و کم بازده و ناکارآمد در حوزه های بانکی، بیمه ای، بهداشتی، آموزشی، صنعتی و ثبت آمار جمعیتی و جغرافیایی کشور می باشد.

اصلاً اشکال بزرگ فناوری اطلاعاتی عدم وجود آوار می باشد. در حقیقت اگر یک مهندس عمران پل و یا یک ساختمان را بون ضابطه بسازد امکان ریزش آن وجود دارد و قابل رؤیت می باشد ولی در فناوری اطلاعات عموماً ریزش آوار در اکثر موارد قابل رؤیت نیست و براحتی قابل پرده پوشی می باشد. البته در امور مالی و بیمه ای این ریزش آوار محسوس می شود. جهت روشن شدن پیچیدگی بعنوان مثال به یک سیستم جامع بانکی با ویژگی های الکترونیکی می پردازیم. این بانک دارای یک سیستم Main Frame در مرکز و دارای شبکه های متصل به مراکز مناطق که متعاقباً به شبکه های سرپرستی ها پیوسته اند و آنها نیز به نوبه خود به شبکه های شعب بانک و نمایندگی های مربوطه وصل شده اند. فزض کنیم اطلاعات بر روی لینوکس ماشین ها قرار دارند و ایستگاههای کاری با Windows 2000 کار می کنند. بنا به محدودیت های مخابراتی در کشور اطلاعات بصورت توزیع یافته قرار دارند ولی گاهاً بنا به طبیعت برخی سیستم ها اطلاعات به صورت متمرکز نیز وجود دارند(جهت پوشش به ماشین های خود پرداز و بانک اینترنتی). این سیستم از تکنولوژی وب و اینترنت نیز استفاده کرده است و با مراکز سوئیچ داخلی نظیر شتاب و خارجی نظیر SWIF‌‌ و غیره نیز در ارتباط است.مضاف بر این ها بسترهای ارتباطی این سیستم بانکی عبارت از ماهواره، خطوط Leased ، X25 ، X28 line و Fiber Optic می باشد. این خطوط شبکه های مختلف را با استفاده از روترها و remote Access Server ها به هم وصل می کند. این سیستم بایستی با مؤسسات گواهی مختلف نیز در ارتباط باشد و نیز بایستی مسائل امنیتی را بطور جدی با استفاده از تکنولوژی های سخت افزاری و نرم افزاری رعایت کند. چنانچه ملاحظه می شود طرح، ساخت، پیاده سازی، توسعه و نگهداری یک چنین سیستمی احتیاج به دهها نوع تخصص و انواع پیش نیازها و زیر ساخت دارد و امید است با این مثال پیچیدگی و دشواری ها در زمینه IT بخوبی روشن شده باشد.

از نظر مدیریتی نیز برآورد زمان اجرا، بودجه و بسیج نیروی متخصصین و هدایت کار نیز خود حکایتی دیگر از دشواری و پیچیدگی در این فناوری می باشد و کشور از این رهگذر متحمل خسارت سنگسینی شده است. بسیج نیروی متخصص را در نظر بگیریم. این متخصصین تا چه حد می توانند پاسخگوی نیازهای سیستم فوق باشند. اصلاً کیفیت تخصص آنها تا چه حد مورد تأیید و استاندارد می باشد

 

 

نقش فناوری اطلاعات
نقش و رول آی تی در جامعه

شکی نیست که فناوری اطلاعات عامل مهم تغییر است و این پدیده نو ظهور، روند توسعه را تندتر کرده است. در غرب، توسعه و فناوری همگام با هم رشد یافته‏اند. به همین دلیل، مشکلاتی که دامن گیر کشورهای جهان سوم است، برای آنها وجود ندارد.

فناوری به سرعت متحول می‏شود؛ اما تغییر در نهادهای اجتماعی به کندی صورت می‏گیرد و نتیجه این امر، ایجاد فاصله میان نظام‏های جامعه می‏باشد. در صورت پذیرش فناوری، باید دگرگونی ابعاد جامعه را نیز بپذیریم. البته باید خاطر نشان کرد که این دگرگونی‏ها نیاز به مدیریت دارد؛ یعنی فناوری یک عامل اصلی در تولید و توسعه اقتصادی و توسعه فناوری یک هدف استراتژیک به شمار می‏آید و این هر دو بر هم اثر گذارند و نیازمند تلاش در ایجاد تناسب میان این دو ویژگی مهم. این رو، تحول باورهای اجتماعی و فرهنگی در راستای تلاش برای توسعه فناوری، ضرورتا در تناقض با حفظ شئون علمی و عقیدتی یک جامعه نیست.

راه حلی که در استراتژی توسعه فناوری می‏توان ارائه نمود، ترکیب فناوری‏های وارداتی و سنتی است؛ یعنی فناوری‏های وارداتی جذب، و با شرایط فناوری ملی تلفیق شوند. بنابراین، توسعه فناوری سنتی و در حقیقت جمع کردن مزایای فناوری مدرن به عنوان حاصل دانش پیشرفته‏تر بشری و فناوری سنتی به عنوان تجربیات نسل‏های گذشته، می‏باشد.


محیط یادگیری الکترونیکی، همیشه دردسترس است و ازهرمکانی قابل استفاده است و مساله زمان و صرف هزینه رفت آمد را جهت آموزش حل کرده است. چرا که دردنیای اطلاعاتی امروز، زمان ازاهمیت فراوانی برخورداراست و فرد باید درکوتاهترین زمان ممکن به کسب اطلاعات و دانش مورد نیازخود بپردازد. بنابراین کاربردفناوری اطلاعات و ارتباطات درامریادگیری، این فرایند را تسهیل میکند. به دلیل اینکه درمحیط یادگیری الکترونیکی، امکان تبادل اطلاعات و تعامل یادگیرندگان باهم و با یاددهنده درسطح بسیاربالایی است، یادگیری جذابتراست و فرد ارزش آن چیزی را که یادمیگیرد میداند. چرا که منطبق با نیازهای اطلاعاتی اوست.

کتابخانه ها به خصوص کتابخانه های مجازی، با دراختیارداشتن منابع گوناگون، نقش بالایی را درتوسعه دانش و آموزش ایفامیکنند. آنها با فراهم کردن منابع روزآمد و دیجیتالی مورد نیازافراد، دریادگیری الکترونیکی مشارکت فعال داشته باشند.

نوشته‌های تازه

آخرین نظرات

    بایگانی

    دسته‌ها

    مسعود معاونی نوشته شده توسط:

    مسعود معاونی کارشناس ارشد فناوری اطلاعات ، طراح وب ، سئو سایت مدیر ارشد کسب و کار الکترونیک

    اولین نفری باشید که نظر می دهد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *