دسترسی به اطلاعات مختلفی که از طریق دستگاههای مختلف بدست می آیند فرصت بی سابقه ای را برای افزایش بهینه سازی محصولات و خدمات ایجاد می کند . سرمایه گذاری عمیق در جمع آوری داده های حجیم و تجزیه و تحلیل درست آن ها ، ارزش افزوده قابل توجهی برای بینش عملی کسب و کار شرکت های مختلف فراهم می آورد . این ارزش افزوده برای مصرف کنندگان مزایای قابل توجهی را در شیوه زندگی بهتر ایجاد کرده است .
تحلیل و جمع آوری داده ها هر چند که دارای هزینه های قابل توجهی است اما می تواند برای تجارت و کسب وکار نتایج عملیاتی قابل توجهی داشته باشد و در شرایط خاص و رکود به عنوان یکی از امیدهای تاجران به خصوص در بخش تجارت آنلاین به حساب آید .
داده های حجیم ابزاری برای بازاریابی به موقع وهدفمند :
بازاریابی Big Data روشی برای همکاری شرکت های بزرگ و چند ملیتی با یکدیگر در تجزیه و تحلیل ترافیک بازار می باشد و هدف آن ها ارائه بهترین پیشنهادات در بهترین زمان ها می باشد .
پیش بینی و تجزیه و تحلیل درست بر روی اطلاعات باعث می شود تا تبلیغات هدفمندتری انجام شود و خدمات بهتری ارائه گردد و برنامه های کاری بر اساس روند واقعی پیش بروند . از طریق داده محوری (data-driven) برندها می توانند از فرصت های فروش متقابل و فرصت های تشویقی برای خرید به نحوه مناسبی استفاده کنند ، هم چنین امکان استفاده از دیگر تاکتیک های بازاریابی و فروش شامل ارائه پیشنهادات هدفدار و به موقع برای جذب مشتری بیشتر و حفظ همزمان مشتریان فعلی استفاده کرد . در بخش خرده فروشی نیز تجزیه و تحلیل مناسب اطلاعات می تواند در تغییر تقاضا ها موثر باشد . فروشگاه می تواند سبدکالا ، قیمت گذاری و پیشنهادات ویژه خود را با توجه به سایر رقبا تنظیم کند .
مهمترین استفاده کنندگان از Big Data
Amazon (شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی است، که در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس، در شهر سیاتل، ایالت واشینگتن تأسیس شد.این شرکت فعالیت جدی خود را در سال ۱۹۹۵ با عنوان فروشگاه آنلاین کتاب، آغاز کرد، سپس اقدام به فروش محصولات نو یا دستدوم از طریق اینترنت نمود. شرکت آمازون هماکنون کتاب، سیدی، دیویدی، بستههای نرمافزاری و حتی کفش و لباس نیز عرضه میکند و امروزه بیشترین درصد فروش را در بین سایر فروشگاههای اینترنت دارد.).
Walmart (شرکت خردهفروشی آمریکایی است، که دارای بزرگترین شبکه فروشگاههای زنجیرهای موادغذایی، سوپرمارکتها و هایپرمارکتها در جهان میباشد. این شرکت در سال ۲۰۱۲ پس از شرکتهای رویال داچ شل و اکسانموبیل در رتبه سوم از بزرگترین شرکتهای جهان قرار گرفت. در سال مالی ۲۰۱۳ شرکت والمارت با درآمدی معادل ۴۶۹ میلیارد دلار، بهعنوان بزرگترین شرکت جهان بر پایه میزان درآمد، شناخته شد.) با استفاده از تجزیه و تحلیل داده های کلان (big data) به بهینه سازی زنجیره تامین خود و در نتیجه دسترس پذیری محصولات و تحویل سریعتر به مشتری دست یافته اند .
پیش بینی های نیاز های مشتریان :
حجم و سرعت کیفیت داده ها به همراه اتصال همیشگی می تواند در بهبود خدمات به مشتریان موثر باشد . اتوماسیون و استفاده از ماشین آلات اتوماتیک پیشرفته مدت زمان انتظار افراد را کاهش داده و امکان ارائه خدمات سریعتر را افزایش می دهد .
انقلابی در مدل های کسب و کار :
در دسترس بودن داده ها باعث حرکت به سمت مدل های کسب و کار جدید مبتنی بر داده می شود .تولید کنند گان تجهیزات اصلی سعی می کنند تا ارتباط مستمری با مشتریان خود داشته باشند و بدین وسیله مشتریان خود را تشویق به خرید بیشتر و دریافت خدمات ماهیانه و سالیانه می کنند . می توان انواع مثال هایی از مدل های داده ای جدید آورد .مثلا :
- دسترسی به اطلاعات واقعی مثلا در صنعت بیمه اطلاعاتی مانند متوسط سرعت راننده ،میزان فشار به ترمز ،رفتارهای خطرناک راننده و … که می تواند در پروفایل یک راننده در شرکت بیمه ثبت شود و بر اساس آن نرخ بیمه نامه تعیین گردد .
- سرویس موسیقی Spotify (Spotify از ترکیب دو کلمه Spot و Identify تشکیل شده است و به معنای کشف بهترین موسیقی هاست. Spotify در واقع یک سایت پخش موسیقی آنلاین است که امکانات جالبی دارد و برای دسترسی به این امکانات و ورود به سایت باید یک حساب کاربری داشته باشید.) که به کاربر موسیقی های مختلفی را پیشنهاد می ذهد .
هم چنین خانه های هوشمند در آینده می توانند مقصد مناسبی برای داده های کلان باشند و هم زمان عده ای از این اطلاعات برای ایجاد فرصت های جدید کسب و کار و بازاریابی و خدمات به مشتریان استفاده کنند .
مترجم و گردآورنده : معاونی
منبع :http://www.ecommercetimes.com